Stem over het cao Jeugdzorg onderhandelaarsakkoord

Leden kunnen stemmen tot en met 16 oktober

Door Redactie 01 oktober 2019

Er is een onderhandelaarsakkoord voor je cao 2019-2020. Er staat onder andere in dat de lonen per 1 januari 2020 met 4% stijgen. Er is een eenmalige uitkering in december 2019 en in juni 2020. Ook is vastgelegd dat je het recht hebt om in je vrije tijd onbereikbaar te zijn. En je vakbondscontributie wordt volledig vergoed door jouw werkgever. Laat ons weten wat je van het akkoord vindt. Breng je stem uit.

Stem nu!

Eerste stappen in de goede richting

VWS moet de tekorten in de jeugdzorg aanvullen en/of ervoor zorgen dat er eerlijke tarieven worden betaald. Deze strijd gaat onverminderd voort. We blijven streven naar structurele verbeteringen. We hebben ervoor gekozen om het (schaarse) geld dat we aangeboden kregen door de werkgevers van deze branche in crisis maar te pakken en ten goede te laten komen aan de medewerkers. Daarmee zijn we er echter nog niet. Als zich in de toekomst kansen voordoen om de lonen verder te verbeteren, dan grijpen we die met beide handen aan. We zetten met dit akkoord wel de eerste stappen in de goeie richting.

De belangrijkste punten uit het akkoord:

• Looptijd, loon en uitkering
    De looptijd voor de nieuwe cao is van 1 april 2019 tot en met 31 december 2020. De loonstijging van 4% gaat in per 1 januari 2020. In december 2019 krijg je een eenmalige uitkering van € 800 en in juni 2020 een uitkering van € 200,- bruto.
  • Recht om onbereikbaar te zijn
    We hebben afgesproken dat je het recht hebt om in je vrije tijd onbereikbaar te zijn voor werkzaamheden.
  • Lidmaatschapskosten vakbond voor rekening werkgevers
    Als beloning voor de tomeloze vakbondsleden hebben we afgesproken dat werkgevers vanaf 2019 100% van de lidmaatschapscontributie voor FNV en CNV voor hun rekening nemen. Dit heeft nu een waarde van € 200 euro netto per jaar.
  • Akkoord arbeidsmarkttafel
    We hebben ook met CNV, Jeugdzorg Nederland en VWS afspraken gemaakt over een arbeidsmarkttafel. De tafel wordt gefaciliteerd door VWS. En is er om maatregelen voor onder andere werkdruk en werkplezier, instroom, behoud van medewerkers en vakmanschap te ontwikkelen.

Trots op alle actievoerende leden

Nooit eerder zijn de onderhandelingen zo ingewikkeld geweest. Toch is het gelukt om een akkoord te bereiken door de niet aflatende druk van leden en medewerkers. Wij zijn ongelooflijk trots op alle actievoerende leden die zijn blijven volharden. Dit is de generatie jeugdzorgwerkers die niet langer stil blijft. Het is dik verdiend dat leden hiervoor extra worden beloond!

Stem nu!