Rotterdam, Schiedam, Groningen en Haarlem pakken estafettestokje zondagsdiensten over

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 24 september 2019

Ziekenhuismedewerkers van het Fransiscus Gasthuis in Rotterdam en het Fransiscus Vlietland in Schiedam (2 oktober) en het Martini in Groningen en het Spaarne Gasthuis in Haarlem-Zuid (3 oktober) zullen volgende week acties gaan voeren in het kader van de cao-acties ziekenhuizen.

Dan draaien zij 24 uur lang zondagsdiensten; de ‘stakingsvariant voor ziekenhuizen’. De operatiekamers, radiologie en tientallen andere afdelingen zijn die dag gesloten voor niet-spoedeisende zaken vanwege de cao-acties.

Protestbijeenkomst

De ingeroosterde ziekenhuismedewerkers zullen aanwezig zijn om actie te voeren. Zij komen ook een aantal keer samen voor het ziekenhuis tijdens een protestbijeenkomst om kracht te zetten bij hun eisen. Ook vragen zij hun Raden van Bestuur te tekenen voor steun en om zich achter hun personeel te stellen in het conflict met werkgeversvereniging de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). In het Fransiscus Gasthuis en Vlietland werken zo’n 4.200 medewerkers, in het Martini ruim 3.000 en in het Spaarne in totaal 4.000 medewerkers.

Eindbod moet van tafel

De vakbonden zijn te allen tijde bereid om weer aan de onderhandelingstafel te komen wanneer de ziekenhuiswerkgevers (Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen - NVZ) bereid zijn om goede afspraken te maken over loon en werkdruk voor ├ílle 200.000 ziekenhuismedewerkers. Zolang het eindbod van de NVZ met een te lage structurele loonstijging niet van tafel is, is dit niet het geval.

De vakbonden FNV, FBZ, NU'91 en CNV zijn inmiddels uitgenodigd voor een formeel overleg met de NVZ. Vakbonden willen op dit moment eerst informeel overleggen om te kijken of verder formeel onderhandelen zinvol is. Zolang dit niet het geval is, gaan de geplande acties en zondagsdiensten de komende periode onverminderd door.

Vervolgacties

Vorige week sloten actievoerende ziekenhuismedewerkers in het Ommelandenziekenhuis Groningen de deuren voor niet-spoedeisende zaken. Deze week op donderdag 26 september gebeurt dit in Drachten, Heerlen en Sittard. Ook na volgende week staan ziekenhuismedewerkers weer klaar om het estafettestokje over te nemen.

5% meer loon

FNV Zorg & Welzijn, FBZ, NU’91 en CNV willen een goede cao voor ziekenhuismedewerkers met een salarisverhoging van 5% en een extra toeslag op loon wanneer medewerkers last-minute worden opgeroepen om te werken. Ook willen de vakbonden goede afspraken over arbeids- en rusttijden en over instroom en behoud van medewerkers.

Er vallen 200.000 medewerkers onder de cao ziekenhuizen. Deze werken verspreid over 83 ziekenhuizen en 30 revalidatiecentra in Nederland.