Verpleegkundigen: BIG II moet van tafel!

FNV & CNV zijn het daar roerend over eens

Door Redactie 06 september 2019

Het wetsvoorstel BIG II moet van tafel. Dat vindt zowel FNV Zorg & Welzijn als CNV Zorg & Welzijn. Wij spreken hier maandag 9 september samen over met Alexander Rinnooy Kan. Die is door minister Bruins van Medische Zorg gevraagd om de situatie rond de wet en de beroepsprofielen te verkennen.

FNV & CNV zijn het eens: wetsvoorstel voor verpleegkundigen moet van tafel!

Als bonden hebben wij afgelopen donderdag onderling onze standpunten uitgewisseld. Bij deze voorbereidende gesprekken bleek dat wij het met elkaar eens zijn over de weg die we willen volgen.

Wij gaan ons maandag zeer sterk maken voor de volgende punten:

• Het wetsvoorstel BIG II van tafel.
  • Dat houdt ook in dat de bijbehorende beroepsprofielen verpleegkundige/regieverpleegkundige van tafel gaan.
  • Afspraken over ontwikkeling van het verpleegkundig vak zijn van het allergrootste belang. Opleiden en ontwikkelen hoort daarbij, maar zeker ook het op juiste waarde schatten van de ervaring van professionals. Maar deze afspraken horen niet in een wet thuis, ze moeten door het werkveld zelf worden gemaakt.
  • Over invulling van functies wordt gesproken op branche- en instellingsniveau met betrokkenen zelf. Niet óver mensen maar mét mensen. Op basis van ontwikkelingen in de praktijk, waarbij ervaring en vervolgopleidingen meetellen en de erkenning van de waarde van de in-service opleiding.
  • Er dient een onafhankelijk kwaliteitsregister te komen.
  • Investeren in het verpleegkundig vak moet ook financieel ondersteund worden. Het dient niet ten koste te gaan van de loonruimte, de bestaande scholingspotten of de portemonnee van de medewerker zelf.
  • Geen overhaaste of halfbakken besluiten. Onrust draagt niet bij aan oplossingen voor grote problemen in de sector: tekorten op de arbeidsmarkt en de werkdruk. Hiervoor is het nodig dat het vak van verpleegkundige aantrekkelijk is en blijft.

Wij gaan ervan uit dat we met deze standpunten de discussie over de beroepsdifferentiatie de goede kant op kunnen krijgen en professionals weer de regie kunnen krijgen over de ontwikkeling van hun eigen vak.