Onderhandelingen GHZ definitief vastgelopen

Door Redactie 01 juli 2019

De onderhandelingen voor een nieuwe cao gehandicaptenzorg (GHZ) zijn vastgelopen. Werkgever Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) biedt gewoon te weinig loon. Want terwijl het leven per jaar 2,6% duurder wordt, wil de werkgever het loon maar 2,25% verhogen. Dan lever je eigenlijk dus alleen maar in.

Acties in de GHZ: de rek is eruit!

Bedrijven zouden failliet gaan

Volgens de VGN zorgen de extra kosten voor loon ervoor dat werkgevers zouden omvallen. De kosten zouden te hoog zijn. Maar op dit moment vallen jij en je collega’s om omdat de werkdruk te hoog is. Daarnaast is het schandalig dat de werkgever jou ziet als kostenpost. Jij bent een belangrijke, waardevolle en noodzakelijke investering. Zonder jou is de gehandicaptenzorg in Nederland niet mogelijk.

Niet alleen loon is een probleem

Ook vertikt werkgever VGN het om goede afspraken te maken over onderwerpen als gezonde roosters of het generatiepact. Maar ondertussen willen ze wel de onregelmatigheidstoeslag (ORT) aanpassen. Tot slot zegt VGN dat er alleen een beter bod komt als er op andere arbeidsvoorwaarden wordt verslechterd of ingeleverd.

Hoe nu verder?

We gaan nu eerst overleggen met onze kaderleden: de actieve vakbondsleden in de gehandicaptenzorg. Zo kunnen we kijken wat de vervolgstappen zijn en hoe we onze eisen meer kracht bij kunnen zetten.