Medewerkers ‘Via Het Keerpunt’ bieden brandbrieven aan voor behoud jeugdgevangenis

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 02 juli 2019

Medewerkers van jeugdgevangenis ‘Via het Keerpunt’ in het Limburgse Cadier en Keer bieden donderdag 4 juli met hun ondernemingsraad en een jeugdige verblijver, de directie van de dienst justitiële inrichtingen (DJI) twee brandbrieven aan.

Zij willen dat DJI deze brieven, met een Limburgse vlaai, overhandigt aan Sander Dekker, minister van Rechtsbescherming. De aanleiding is het besluit van de minister om de jeugdgevangenis per 1 januari 2020 te sluiten. In de jeugdgevangenis werken ca. 100 medewerkers en worden zo’n 40 jongeren gehuisvest.
De ondernemingsraad, medewerkers en de FNV zijn boos, omdat – tegen de afspraken van het regeerakkoord in -  in de Zuid-Limburgse regio wordt gesneden in de jeugddetentie.

'Wat gaat er met de jongeren gebeuren?'

Jef Keulen, voorzitter van de ondernemingsraad: ‘Ongelooflijk, wat zijn wij beduveld. Afspraken worden met voeten getreden. Zelfs onder onze jongeren is er verdriet, boosheid en onbegrip voor deze beslissing. Wat gaat er met hen gebeuren?’ Janny Koppens, bestuurder FNV Zorg & Welzijn vult aan: ‘En zo snel al, dat is gewoon onbehoorlijk bestuur. Wij zullen ons als vakbond daar met hand en tand tegen verzetten.‘

Keulen: ‘Minister Dekker moet weten hoe zijn besluit gevallen is. Wij vragen hem zijn besluit gewoon terug te draaien. We vragen het een keer netjes, daarom nu vlaai en brieven.' Koppens: ‘Als dat niet helpt, sluiten we niets uit.’