FNV en bewoners uit Rotterdamse wijken Hillesluis en Bloemhof in actie tegen verdachtmaking

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 17 juni 2019

FNV Uitkeringsgerechtigden en Lokaal FNV komen woensdag 19 juni met bewoners uit de Rotterdamse wijken Hillesluis en Bloemhof in actie tegen de plannen van Rotterdam tijdens een actiebijeenkomst ‘Bij voorbaat verdacht’.

verdacht

De aanleiding is de 1.200 huisbezoeken die de gemeente Rotterdam binnenkort met een sociaal interventieteam doet om fraude op te sporen in de wijken Hillesluis en Bloemhof. Een computeranalyse van het beruchte SyRI-systeem heeft 1.200 adressen aangewezen als mogelijke fraudeurs op basis van algoritmes. Het merkt de adressen aan als “hoog risicoadressen” van onder andere fraude met uitkeringen en toeslagen of illegale arbeid. Een op de 10 adressen in de wijken kan een huisbezoek van de sociale recherche verwachten.

Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘Bewoners worden bij voorbaat gewantrouwd op basis van algoritmes die hen beoordelen met “een verhoogde kans op fraude”. Waarvan en waarom wordt niet duidelijk. Wij vinden dit een grove aantasting van de privacy en burgerrechten. Bovendien blijven de grote fraudeurs, de belastingontduikende en frauduleuze organisaties, op deze manier weer buiten schot. Wat ons betreft stopt het onterecht criminaliseren van uitkeringsgerechtigden en bewoners. Het is tijd om hier tegen in actie te komen!’

Paul Koning, actief lid van Lokaal FNV en werkzaam als technisch inkoper, is één van de inwoners uit de Rotterdamse wijk Hillesluis: 'Ik kijk niet snel ergens van op, want ik ben vanuit mijn werk gewend om met data te werken, maar ik vind het ronduit belachelijk. Onbegrijpelijk dat dit vanuit de gemeente er zo doorheen is gedrukt, zonder dat dit is getoetst aan de privacywetgeving.'

Vorig jaar startte FNV met coalitie van maatschappelijke organisaties en personen, waaronder stichting Privacy First en de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten een rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden tegen het in 2018 geïntroduceerde systeem SyRI. Volgens de vakbond is SyRI een fundamentele bedreiging voor de rechtsstaat en een grote inbreuk op de privacy van burgers.

Op 29 oktober doet de rechtbank uitspraak over een mogelijk verbod op het systeem. Tot die tijd voert FNV acties wanneer er op basis van SyRI grote groepen uitkeringsgerechtigden worden geselecteerd. Van der Pligt: ‘Wij hopen dat eind oktober de rechter SyRI een halt toe roept. Door het toelaten van SyRI in een rechtssysteem als het onze, is Nederland op weg om een bananenrepubliek te worden.’