Eenmalig jeugdzorggeld druppel op gloeiende plaat

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 27 mei 2019

Voor een goede jeugdzorg is structureel 750 miljoen om tekorten te vullen, en daarnaast moet er 200 miljoen euro gereserveerd worden om de leegloop van personeel tegen te gaan.

FNV stelde samen met CNV deze eisen eerder in een ultimatum aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), maar daar is nog niet op gereageerd. Wel maakte de minister eerder vandaag bekend dit jaar eenmalig 420 miljoen euro extra uit te trekken voor de jeugdzorg. Volgens de FNV is het beloofde geld te weinig, eenmalig en niet geoormerkt.

Het ultimatum van de vakbonden verloopt op 1 juni. Als er dan geen beweging komt vanuit het ministerie en er geld komt voor structurele oplossingen, dan worden acties voorbereid.

Druppel

Maaike van der Aar, FNV Zorg & Welzijn: ‘Het geld is een druppel op een gloeiende plaat. Het is code fluorescerend rood in de jeugdzorg. Werknemers vallen om of lopen weg. Kinderen en gezinnen moeten maandenlang wachten op hulp. Hier moet structureel een einde aan komen.’

De FNV is blij dat de opgelopen druk ervoor heeft gezorgd dat er nu eindelijk aandacht is voor de jeugdzorg. Maar het eenmalige bedrag van 420 miljoen voor 2019 is veel te weinig. De toename aan zorgvraag is alleen al 490 miljoen. Daarbij komt dat eerder 450 miljoen per jaar is bezuinigd. Daardoor is dit ‘extraatje’ nog niet de helft van wat nodig is om tekorten te vullen. Ook is het geld niet structureel en niet geoormerkt. De vakbond vreest dat geld voor jeugdzorg wegvloeit naar andere gemeentelijke tekorten.

Actieplannen

Het ministerie heeft 6 actieplannen voor de jeugdzorg geschreven, zonder financiële doorrekening. Na 2,5 jaar campagne voeren en acties voor een betere jeugdzorg kunnen we concluderen dat die actieplannen weinig ‘actie’ te bevatten. De successen die wel behaald zijn, zoals maatregelen op administratie, zijn te danken aan de opgevoerde druk vanuit werknemers. Van der Aar: ‘Genoeg plannen geschreven, genoeg gepraat, genoeg geadresseerd. Het is de hoogste tijd dat deze minister zijn verantwoordelijkheid gaat nemen en structurele verbeteringen gaat doorvoeren.’

Werknemers vallen om

De jeugdzorg kampt met 20% verloop en ook het ziekteverzuim is hoog. Bovendien blijkt uit een steekproef van FNV dat 63% erover denkt de sector te verlaten. In het ultimatum is opgenomen, dat 200 miljoen nodig is om samen met werkgevers maatregelen te nemen om werknemers te behouden. Ook daar biedt De Jonge geen oplossingen voor. Hij stelt dat de werknemers het kapitaal zijn van de sector. Van der Aar: ‘Dat de FNV en de jeugdzorgwerkers de aankondiging van minister De Jonge via social media moeten vernemen en niet rechtstreeks, is tekenend voor de wijze waarop het ministerie met vakbonden en werknemers omgaat. Bovendien is het ministerie blind en doof voor de oplossingen die werknemers aandragen. Dat schaadt niet alleen de werknemers, maar de jeugd die de zorg zo hard nodig heeft.’

De FNV heeft een ultimatum gestuurd op 18 april. Het ultimatum van de jeugdzorgwerkers loopt tot 1 juni. Als er geen gehoor wordt gegeven aan de eisen, dan zal FNV Zorg & Welzijn oproepen tot acties en een staking op 2 september 2019.