Omvallen Hoenderloo en Juzt exemplarisch voor noodtoestand jeugdzorg

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 03 december 2019

Het omvallen van jeugdzorginstellingen als de Hoenderloo Groep en eerder deze week al Juzt, is volgens vakbond FNV exemplarisch voor hoe het met de jeugdzorg in Nederland is gesteld. Inmiddels stijgt de woede en zijn de zorgen bij jeugdzorgmedewerkers in het hele land groot.

actie jeugdzorg

Maaike van der Aar, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Bezuinigingen vanuit het rijk worden direct afgewenteld op jeugdzorginstellingen, medewerkers en kinderen. Dat ministers De Jonge en Dekkers pas onlangs erkenden dat het niet langer zo gaat in de jeugdzorg, is na al die jaren leed en strijd bitterzoet. Onze waarschuwingen voor de schade, die nu werkelijkheid wordt, hebben al die jaren niet geleid tot de rigoureuze ingrepen die wel nodig zijn om het tij te keren. Ronduit stuitend is dat de ministers kort na deze conclusies, nog steeds oogluikend toestaan dat instellingen met kwetsbare kinderen omvallen. Zonder dat er een plan is waar de kinderen en medewerkers terecht kunnen.’

Volgens vakbond FNV buitelt iedereen weer over elkaar heen om aandacht te geven aan de ‘fouten’ die zouden zijn gemaakt door medewerkers van Hoenderloo. Achteraf de schuld neerleggen bij hen, is wat FNV betreft veel te makkelijk gesteld. Van der Aar: ‘Hier ontbreekt budget, beleid en regie van de overheid. Dit is 'het gewoon laten gebeuren' en de scherven laten liggen. Daarin heeft de stelselverantwoordelijke minister een taak; tijdig ingrijpen op een ordentelijke manier had gekund.’

FNV wil dat minister Hugo de Jonge samen met gemeenten en werkgevers de regie pakt om deze situatie in goede banen te leiden. ‘Wij zullen ons met onze leden dan ook gaan beraden hoe we op deze situatie gaan reageren en sluiten daarbij niets uit,’ besluit Van der Aar.