Agressie en bedreigingen dagelijkse kost voor medewerkers asielzoekerscentra

Wat jij nodig hebt om veilig te kunnen werken

Door Redactie 27 mei 2019

Medewerkers van Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) hebben elke dag te maken met intimidatie, agressie en doodsbedreigingen. De directie heeft beloofd de veiligheid aan te pakken, maar daar komt tot nu toe nog weinig van terecht.

De FNV sloeg eind februari groot alarm over de onveilige werksituaties op de COA-locaties. Op een speciaal door de vakbond geopend meldpunt, kwamen in 2 weken ruim 60 meldingen binnen van dagelijkse agressie en geweld tegen medewerkers. Verbale en fysieke agressie, pistolen, messen en andere scherpe voorwerpen, doodsbedreigingen, (seksuele) intimidatie, suïcidepogingen en drugsoverlast zijn volgens de medewerkers aan de orde van de dag.

Jij moet altijd en overal je werk veilig kunnen doen. Werkgevers zijn hiervoor verantwoordelijk. Daarom willen wij dat de directie van het COA zorgt voor:

• Meer collega’s op je werkplek.
  • Meer collega’s met een vast contract.
  • Meer beveiliging, met meer recht om zelf beslissingen te maken.
  • Onderzoek naar de veiligheid van de gebouwen.

Wat je zelf kunt doen

Tot nu toe heeft de directie er nog niet voor gezorgd dat jij veilig je werk kunt doen. Dus hebben we de hulp van jou en je collega’s nodig. Want samen bereiken we meer. Sta op voor jullie eigen veiligheid! Laat je horen en zien. Dat kan bijvoorbeeld door petities te tekenen en mee te denken. Samen gaan we net zo lang door tot jij en je collega's veilig kunnen werken.

Nieuws over de onderhandelingen van cao Sociaal werk

Eerder liet jij ons weten wat voor jou belangrijk is in de nieuwe cao Sociaal werk. Het is niet verrassend dat een veilige werkplek een van die onderwerpen is. We zetten de punten nog even op een rij waarmee we de cao-onderhandelingen ingaan:

• Je loon
  • Werkdruk (en veiligheid)
  • De generatieregeling (hoe haal je gezond je pensioen)
  • Je loopbaanbudget

De cao-onderhandelingen zijn in volle gang. Op 15 april 2019 was de startbijeenkomst. Wij, het CNV en je werkgever hebben de inzet voor de onderhandelingen toegelicht. Op 29 mei praten we verder. 17 juni is de laatste geplande dag voor de onderhandelingen.

Blijf op de hoogte via fnv.nl en onze Facebookpagina.