Medewerkers GHZ sinds jaren weer in actie voor een goede cao

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 4 maart 2019

Dinsdagochtend 5 maart komen tientallen medewerkerkers uit de gehandicaptenzorg (GHZ) naar Doorn. Ze gaan daar de werkgevers uit hun sector duidelijk maken dat het tijd is voor een goede cao. Dinsdag vinden in Doorn namelijk de eerste onderhandelingen plaats tussen de vakbonden FNV, CNV, NU’91, FBZ en de VGN, de werkgeversorganisatie voor de Gehandicaptenzorg.

‘Uniek’, zegt Karim Skalli, cao-onderhandelaar namens FNV Zorg & Welzijn: ‘Het is de eerste keer in lange tijd dat er een dergelijke actie wordt gevoerd in de GHZ. Dit geeft wel aan hoe hoog het de medewerkers in deze sector zit.’

De medewerkers komen uit het hele land en werken bij de 35 grootste GHZ-instellingen van Nederland.

Puzzelstukjes

De medewerkers lopen in een lange stoet vanaf de ingang van Landgoed Zonheuvel naar de ruimte waar de cao-onderhandelingen plaatsvinden. Hier overhandigen zij de werkgeversdelegatie hun inzet in de vorm van een puzzel. De puzzelstukjes samen laten zien waar het om gaat: een goede cao.

Cao-inzet

Over cao-inzet van de vakbonden zegt Skalli: ‘Deze inzet hebben we samen met de medewerkers uit de GHZ opgesteld. Rond de 4000 medewerkers hebben ons, via onze enquête en bijeenkomsten op de werkvloer, laten weten wat zij belangrijk vinden. Hieruit kwam onder meer naar voren dat zij afspraken willen over een generatiebeleid, afspraken over een betere balans tussen privé en werk en een loonstijging van minimaal 5%.’

Vervolgacties

‘De medewerkers uit de gehandicaptenzorg willen hiermee laten zien dat ze, indien nodig, bereid zijn om actie te gaan voeren voor een goede cao’, sluit Skalli af: ‘Maar we gaan nu eerst onderhandelen en hopen dat dit niet nodig zal zijn.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.