Werknemers gehandicaptenzorg met lege handen, onderhandelingen stukgelopen

Werkgevers houden vast aan eerder loonbod

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 31 mei 2023

Na de landelijke actie van donderdag 25 mei was er een sprankje hoop dat de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) met een beter bod zou komen. Maar het nieuwe loonbod van de werkgeversvereniging verschilt nauwelijks van het bod dat op 9 mei werd neergelegd. Dat bod was toen reden voor de vakbonden om uit het overleg voor een aanvullende loonsverhoging te stappen.

Camara van der Spoel, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘In twee weken tijd hebben 27000 medewerkers hun handtekening gezet onder onze brandbrief, waarin een beter bod van de werkgevers werd geëist. Op verzoek van de werkgevers zijn we opnieuw om tafel gegaan. We hadden daarom ook verwacht dat de VGN had geluisterd naar de zorgen van de werknemers.’

Looneis

In de gezamenlijke brandbrief van vakbonden FNV en CNV werd een loonsverhoging van minimaal 10% geëist binnen de looptijd van de huidige cao, die afloopt op 31 januari 2024. De werkgevers blijven bij hun eerdere bod van 10% over twee jaar, tot eind 2024. Saskia Bijenhof is werkzaam in de gehandicaptenzorg en nauw betrokken bij de onderhandelingen namens de FNV. Ze is teleurgesteld. ‘Van die 10% extra in twee jaar kunnen mijn collega’s hun boodschappen niet betalen.’ De gehandicaptenzorg loopt sowieso al achter op andere branches in de zorg. Van der Spoel: ‘Met hun lage salarissen hebben de werknemers extra last van de enorm gestegen kosten voor levensonderhoud.’

Starre houding werkgevers

Van der Spoel: ‘De houding van de werkgevers is ongelooflijk star. Ze wijken op geen enkele manier af van datgene dat ze al eerder boden: een maximum van 10% voor twee jaar. Dat ze die 10% tijdens het overleg telkens in een andere vorm bij de vakbonden neerlegden heeft alleen maar onnodig veel tijd en frustratie opgeleverd.’ Het bod van de VGN kwam neer op een loonsverhoging van 6% in december 2023 en 4% in november 2024. Daarnaast zouden de werknemers een eenmalige uitkering krijgen van € 300 in augustus 2023 en € 400 in april 2024 (bruto en naar rato dienstverband). Van der Spoel: ‘Dat betekent dat de werknemers naast een minimale loonsverhoging in 2024 geen enkele andere verbetering van de arbeidsvoorwaarden tegemoet kunnen zien. Dat is voor ons onaanvaardbaar.’ De vakbond wil ook onder meer een verhoging van de reiskosten en de onregelmatigheidstoeslag en een vergoeding voor extra te werken diensten. Daarnaast zijn maatregelen nodig om de oudere werknemers minder zwaar te belasten.

Boosheid neemt toe

Van der Spoel: ‘De werknemers waren al boos en die boosheid neemt alleen maar toe. We gaan het eindbod van de werkgevers nu bespreken met onze leden. Hardere acties sluiten we niet uit.’