Zorgen om aanpassing wet voor ambulancepersoneel

Door Redactie 26 februari 2019

Vandaag heeft FNV Zorg & Welzijn een brief gestuurd aan minister Bruins van volksgezondheid, welzijn en sport. Onderwerp van de brief zijn de zorgen die we hebben over het vervallen van de regeling Tijdelijke Wet Ambulancezorg (TWAZ) per 1 januari 2021. Dit zal namelijk gevolgen hebben voor ambulancepersoneel. Graag willen we daarom met de minister rond de tafel.

In het huidige stelsel zijn vergunninghouders aangewezen die ambulancezorg mogen verlenen. Door het vervallen van de TWAZ verlopen deze rechten. Dit zal sociale en personele gevolgen hebben voor  werknemers. Bijvoorbeeld voor de werkgelegenheid, maar ook de rechtspositie, arbeidsvoorwaarden en het functioneel leeftijdsontslag (FLO) voor het personeel.

Verder wordt in de brief aangegeven dat bij het schrijven van de TWAZ afspraken met de minister zijn gemaakt, en dat deze ook schriftelijk zijn toegezegd. Binnenkort willen wij daarom met de minister overleggen of er ook nu afspraken gemaakt kunnen worden over te nemen maatregelen. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan de garantie van werkgelegenheid bij de overgang. Maar ook een herbevestiging van al bestaande afspraken over de financiering van het FLO en garantie van rechtspositie.