FNV roept 8 t/m 12 april uit tot landelijke actieweek voor callcentermedewerkers

Vakbond vraagt hiervoor een minuut van iedereen die met een callcenter belt

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 4 april 2024

Callcentermedewerkers beantwoorden jaarlijks miljoenen vragen, maar vragen nooit wat voor zichzelf. Daar komt in de landelijke actieweek van 8 t/m 12 april verandering in. FNV Callcenters vraagt van iedereen die deze week een callcentermedewerker aan de lijn heeft een minuutje extra tijd in plaats van meteen op te hangen na het gesprek.

Met deze eerste actie vraagt de vakbond aandacht voor de arbeidsvoorwaarden van de 40.000 callcentermedewerkers in Nederland.

Scheefgroei kan niet duidelijker

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Er is geen sector in Nederland waar de scheefgroei zo duidelijk zichtbaar is als bij de callcenters. De callcenters strijken miljarden aan winst op, terwijl de medewerkers slecht worden betaald en een klein pensioen opbouwen. De werkdruk is torenhoog en de werknemers hebben weinig zekerheid. De gemiddelde arbeidsovereenkomst heeft een looptijd van negen maanden.’

Klein gebaar, groot effect

Met een minuutje extra kun je de callcentermedewerker, die vaak onder grote tijdsdruk werkt, een hart onder de riem steken en ze hebben even rust. De callcenters zelf voelen de pijn. Want in veel contracten die callcenters afsluiten met bedrijven en overheid staat namelijk dat een gesprek binnen zeer beperkte tijd afgerond moet zijn. 

Visitekaartje

Callcentermedewerkers doen belangrijk werk, ze zijn vaak het eerste of meest rechtstreekse contact met de klant. Heemskerk: ‘Bedrijven besteden een groot deel van het klantenservicewerk uit naar facilitaire callcenterbedrijven en voelen zich niet verantwoordelijk voor de beloning en werkomstandigheden. Maar de callcentermedewerkers zijn wel het visitekaartje van de organisatie.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.