De invloed van kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer

Een krachtige, maar soms ook gevaarlijke tool

Door Redactie 20 maart 2024

We horen al een tijdje veel over kunstmatige intelligentie, vaak afgekort als AI. Het zijn slimme algoritmes die de wereld kunnen verbeteren of juist problemen kunnen veroorzaken. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het voor veel mensen moeilijk is om bij te blijven en het te begrijpen. Het lijkt alsof de ontwikkeling eindeloos is en vragen oproept over wat wel en niet ethisch verantwoord is.

Vrouw met brein tussen handen

Werkgelegenheid tech- en ICT-sectoren

In de sector diensten, waar ICT en automatisering een belangrijke rol spelen, zien we dat werkgelegenheid onder druk komt te staan. Een goed voorbeeld daarvan zijn de callcenters. FNV heeft gesprekken gehad met grote technologiebedrijven over het verminderen van banen, en dat wordt direct gekoppeld aan de introductie van AI. In de Verenigde Staten gaan al veel banen verloren bij bijvoorbeeld game-ontwikkelaars vanwege AI.

Een verborgen hulpmiddel voor management

Er is nog een belangrijk aspect van AI waar we als vakbond goed op moeten letten. Programma's waarmee je bij je werkgever moet werken krijgen steeds meer AI-functies om informatie te verzamelen die gebruikt kan worden voor sturing en controle. Het gaat bijvoorbeeld om managementinformatie die niet direct zichtbaar is. Deze informatie kan gebruikt worden om te sturen, te beoordelen of werknemers met elkaar te vergelijken of tegen elkaar uit te spelen.

De ontwikkelingen blijven volgen: denk en doe mee!

We zien dus twee ontwikkelingen vanuit AI die mogelijk slecht kunnen uitpakken voor werknemers die steeds meer met ingewikkelde geautomatiseerde systemen moeten werken. Eén daarvan is de mogelijkheid dat banen worden overgenomen door algoritmes. Het andere is het verzamelen van gegevens over werknemers, waar werkgevers dingen mee kunnen doen die niet wenselijk zijn.

In de komende tijd zullen we regelmatig meer informatie delen over deze ontwikkelingen en wat voor effecten dit kan hebben op banen. We zijn ook erg benieuwd naar jouw mening hierover, dus als je ervaringen hebt, laat het ons dan weten via MijnFNV.