Voorstel nieuwe cao voor FNV’ers

Stakingen opgeschort

Sander Wageman
Door Sander Wageman 8 mei 2023

De werknemers en werkgever van vakbond FNV zijn tot een onderhandelingsresultaat gekomen over een nieuwe cao voor de eigen organisatie. Nadat bijna 450 medewerkers vorige week dinsdag voor het Centraal Vakbondshuis in Utrecht staakten voor betere arbeidsvoorwaarden, is er opnieuw onderhandeld.

Er komt meer loon in procenten, een vast bedrag per maand en een invulling van de volledige automatische prijscompensatie die recht doet aan de financiële positie van medewerkers en organisatie.

Er ligt nu een voorstel voor een 3-jarige cao waarbij er per 1 mei een loonsverhoging komt van 5 % plus 75 euro bruto per maand. Op 1 oktober gaan de lonen nog eens met 3% omhoog, zodat er in 2023 tot gemiddeld 11,75% loon bijkomt afhankelijk van de loonschaal. Vanaf 1 januari 2024 geldt dan de APC met gegarandeerd 2,5% extra loon. Vanaf 1 januari 2025 geldt de APC (met een ondergrens van 0) en eenmalig 500 euro. Ook op 1 januari 2026 is er een eenmalige uitkering van 500 euro.

APC

Om de financiële positie van de FNV te bewaken, zijn er afspraken gemaakt over de manier waarop de APC vanaf 1 januari 2024 wordt gehanteerd. Wanneer de inflatie hoger is dan 5%, wordt het hogere percentage doorgeschoven naar het volgende jaar. Per 1 januari van dat volgende jaar wordt dit als extra salarisverhoging uitbetaald tot een maximum van 2%. Voor zover het hogere percentage meer dan 2% bedraagt, wordt het naar een volgend jaar doorgeschoven. De salarisverhoging kan daardoor in een jaar nooit meer dan 5% + 2% zijn.

Goede voorbeeld

Judith Westhoek, bestuurder FNV Personeel: ‘De medewerkers hebben de afgelopen weken een heel duidelijk signaal laten horen: de vakbond moet zelf het goede voorbeeld geven. Met dit resultaat zorgen we dat de koopkracht van onze collega’s – en met name hen in de laagste schalen die het hardst getroffen worden door de inflatie - bijna volledig wordt hersteld. Ook ligt er nu een APC die er voor zorgt dat de lonen in de pas blijven lopen met de inflatie. Zo zorgen we dat ook op de lange termijn de koopkracht overeind blijft. Staken loont, zo blijkt ook nu maar weer.’

FNV-waardig bod

Mariska Razoux Schultz, onderhandelaar namens de werkgeversdelegatie: ‘Met dit onderhandelingsresultaat doen we een FNV-waardig bod aan onze werknemers. Het ligt in lijn met de maatstaven waar we ook andere werkgevers aan houden en houdt tegelijkertijd ook rekening met het feit dat de extra loonkosten vanuit de contributie van de leden moet kunnen worden betaald. Onze leden mogen zich nu over het resultaat uitspreken. We zien de uitslag positief en met vertrouwen tegemoet.’

Stakingen opgeschort

De stakingen die dinsdag en woensdag stonden gepland, zijn vanwege het onderhandelingsresultaat voorlopig opgeschort. De leden krijgen nu eerst de kans om te stemmen over het voorstel. Bij de FNV en de aangesloten bonden werken zo’n 1700 mensen. De cao FNV Organisatie geldt voor medewerkers van de FNV, de stichting VNB, FNV Veiligheid, Nautilus International, Mondiaal FNV, de Nederlandse Politiebond en FNV Horecabond.