Stakingen op komst bij ICON

Directie laat ultimatum verlopen

Sander Wageman
Door Sander Wageman 29 april 2023

De werknemers bij ICON Geneesmiddelenonderzoek leggen op dinsdag 9 mei het werk neer. Vakbond FNV had de werkgever een ultimatum gesteld, die is vrijdag verlopen.

Het Ierse bedrijf met Nederlandse vestigingen in Groningen, Assen en Utrecht had tot 12.00 uur de tijd om in te gaan op de eisen van de vakbond, maar tot een akkoord is het nooit gekomen. En dat betekent dat er gestaakt gaat worden. De omvang is nog afhankelijk van onder meer een inventarisatie van de veiligheid.

Scheve verhouding

Chaim Korthof, bestuurder FNV Diensten: ‘De werkgever blijkt nog altijd niet van plan te zijn om zijn werknemers te belonen met een eerlijke loonsverhoging en neemt er genoegen mee dat zijn mensen aan het einde van de maand flink minder geld in hun portemonnee hebben zitten, als er überhaupt nog wat in zit. En dat staat in schril contrast met de 7 miljard euro winst die het concern vorig jaar wist te boeken. Deze scheve verhouding zorgt er voor dat de wil om te staken groot is onder de medewerkers.’

Enorme winsten

Dat het bedrijf de enorme winsten liever niet deelt, bleek vorig jaar al toen het kerstpakket sneuvelde. Dat ontevreden medewerkers zich verenigen bij de FNV lijkt ook al niet te kunnen, want onlangs werden FNV-bestuurders geweigerd op de werkvloer.

840 werknemers

ICON is een geneesmiddelenonderzoekbedrijf en heeft 840 werknemers.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.