Update cao-onderhandelingen KPN

Snel duidelijkheid over nieuwe cao

Door Redactie 17 november 2022

De huidige cao bij KPN loopt af op 31 december a.s. We hebben inmiddels twee keer overlegd met de werkgevers.

Update cao-onderhandelingen KPN

Gespreksonderwerpen

Op de eerste dag kwam de raad van bestuur (vertegenwoordigd door CHRO Hilde Garssen en CFO Chris Figee) met een uitleg hoe de leiding van het bedrijf het cao-overleg wil insteken.

Onderwerpen van gesprek waren:

• de torenhoge inflatie die de koopkracht van jou aantast;
  • de hoge energieprijzen waar zowel jij als KPN last van hebben;
  • de krappe arbeidsmarkt;
  • de hoge werkdruk die potentieel tot uitval leidt.

Snel duidelijkheid over nieuwe cao

We hebben tijdens de eerste onderhandelingsrondes onze voorstellen aan elkaar toegelicht en inhoudelijk besproken. Gezamenlijke conclusie van partijen is dat het – gelet op de bijzondere tijden waarin wij verkeren - nog steeds in het belang is van zowel KPN als de medewerkers dat er snel duidelijkheid is over een nieuwe cao. Maar snelheid mag niet ten koste gaan van zorgvuldigheid, een aantal onderwerpen verdient nadere inhoudelijke afstemming en gezamenlijk overleg.

Automatische prijscompensatie geen optie voor KPN

KPN staat er gelukkig goed voor en er is ruimte om medewerkers tegemoet te komen, maar deze ruimte is volgens de directie niet onbeperkt. Automatisch het loon laten meestijgen met de inflatie zoals de FNV wil, is voor KPN geen optie. De vraag is hoeveel KPN wel op tafel wil leggen.

Fors verschil van inzicht

We maken ons zorgen of KPN de boodschap van de FNV-leden wel goed genoeg heeft begrepen. Compensatie van de inflatie, extra compensatie voor de gestegen kosten van thuiswerken en reizen, sneller door de schalen en zo snel mogelijk de 14 euro per uur als minimum invoeren zijn voor ons belangrijke punten. En juist op deze onderwerpen is er nog een fors verschil van inzicht. De FNV wil een KPN waar mensen willen komen werken én blijven werken. Daarvoor moet de nieuwe cao en de loonontwikkeling, juist nu, ruimte bieden.

Volgende onderhandelingsronde 24 november

We willen de situatie voorkomen dat we KPN op andere wijze moeten overtuigen. We willen er graag goed, zonder ‘gedoe’, uitkomen. Donderdag 24 november onderhandelen we verder.