Onaanvaardbaar eindbod VodafoneZiggo

Werknemers verliezen 10% aan koopkracht

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 20 oktober 2022

De FNV heeft het eindbod van VodafoneZiggo voor een nieuwe cao naast zich neergelegd. Geeta Heera, bestuurder FNV: ‘Wij leggen dit niet eens voor aan onze leden, zo slecht is het.’

FNV vindt eindbod VodafoneZiggo

De vakbond gaat wel in gesprek met de werknemers om samen te beslissen welke vervolgstappen zij willen nemen om tot een beter resultaat te komen.

Hier gaan wij niet mee akkoord

Heera: ‘Terwijl VodafoneZiggo de prijzen verhoogt voor zijn klanten en aan de aandeelhouders gigantische bedragen uitkeert, gaan alle werknemers er structureel meer dan 10% op achteruit in koopkracht. Dat is belachelijk, daar gaan wij niet mee akkoord.’

Iedereen moet boodschappen kunnen betalen

Een groot struikelblok is het salaris van de medewerkers. De FNV vindt het bittere noodzaak dat de lonen meestijgen met de inflatie (automatische prijscompensatie), zodat iedereen zijn boodschappen en rekeningen kan blijven betalen.

€ 100 per maand erbij, minimum naar € 14

Verder wil de vakbond dat werknemers er ook echt op vooruitgaan: dus € 100 bruto per maand erbij ongeacht de hoogte van het salaris. Dat is vooral goed voor de lage en middeninkomens. Tot slot moet het minimum uurloon naar € 14 bruto. Een leefbaar loon, aldus de FNV.

Werknemers steeds meer in de knel

Heera: ‘Alles is de laatste tijd alleen maar weer duurder geworden, werknemers komen steeds meer in de knel met het betalen van hun boodschappen, energierekening en huis. Dus er moet echt geld bij.’

Een cao voor anderhalf jaar

De huidige cao liep eind vorig jaar af. VodafoneZiggo stelt een nieuwe cao voor van twee jaar. Deze moet ingaan per 1 januari 2022. De FNV wil een cao voor anderhalf jaar.

€ 1,5 miljard naar aandeelhouders

VodafoneZiggo is een van de grootste aanbieders van televisie, internet en telefonie. In Nederland werken er zo’n 6.500 mensen. Over 2022 wordt naar verwachting tussen € 550 miljoen en € 650 miljoen aan aandeelhouders Liberty Global en Vodafone Group uitgekeerd. Dat maakt ongeveer € 1,5 miljard in drie jaar. Dit blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf over 2021.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.