VodafoneZiggo is gul voor aandeelhouder, krent voor medewerker

FNV legt nieuwe cao-eisen neer

Sander Wageman
Door Sander Wageman 26 september 2022

Tv-, internet- en telefoonprovider VodafoneZiggo zal uit een ander vaatje moeten tappen, wil het samen met de vakbonden tot een cao-afspraak komen. De inzet die de FNV vandaag presenteert en het eindbod dat VodafoneZiggo voor de zomer uitbracht, liggen mijlenver uit elkaar. Vooral als het gaat om het betalen van een eerlijke loonsverhoging lijkt het bedrijf de aandeelhouders belangrijker te vinden dan de loyale medewerkers.

Bestuurder Geeta Heera van vakbond FNV: ‘Opvallend is dat VodafoneZiggo de hand op de knip houdt voor de medewerkers, maar gretig de portemonnee trekt voor de aandeelhouders. Vorig jaar werd er €530 miljoen uitgekeerd als dividend. Dat is ruim €50 miljoen meer dan de totale loonkosten die het bedrijf dat jaar had. Met die €50 miljoen kun je bijvoorbeeld de lonen met ruim 10% laten stijgen. En dit jaar lijkt er nog meer geld naar de aandeelhouders te gaan. Als dat zo doorgaat is er binnen drie jaar tijd ongeveer €1,5 miljard naar de aandeelhouders gegaan. Misschien dat de werkgever vergeten is wie dat geld voor ze verdient?’

Eisen

De FNV zet daarom in op een inflatiecorrectie (via automatische prijscompensatie) om de koopkracht te behouden voor nu en in de toekomst. Daarnaast een minimumuurloon van €14 en €100 per maand erbij voor iedereen. Heera: ‘Dit is keihard nodig, omdat veel medewerkers te weinig verdienen en door de torenhoge inflatie straks de rekeningen niet meer kunnen betalen. Het geld is aanwezig om deze rechtvaardige eisen in te willigen.’

Eindbod

Het eindbod dat de werkgever voor de zomer gaf, ligt mijlenver af van de vakbondseis. VodafoneZiggo bood twee opties: óf een eenjarige cao met een loonsverhoging van 1,5% en €75 per maand extra vanaf 1 juli 2022, terwijl de huidige cao op 31 december 2021 afliep, óf een tweejarige cao waarin er naast de voorwaarden uit optie 1 vanaf 1 juli 2023 nog eens 2% extra loon wordt geboden. Dat bod werd door de bonden afgewezen. Intussen is de inflatie alleen maar gestegen. Nu er nieuwe eisen van de bonden liggen, gaan de partijen op 4 oktober weer om de tafel.

Onder de maat

Heera: ‘Het eindbod was natuurlijk volstrekt onder de maat. Hiermee gaan de VodafoneZiggo-medewerkers, die trots zijn op hun werk en al jarenlang voor goede resultaten zorgen, er in koopkracht fors op achteruit. Zowel dit jaar, als volgend jaar. Als deze werkgever graag personeel wil behouden, zal hij echt veel meer waardering moeten tonen voor al die mensen die het geld voor de aandeelhouders verdienen maar er zelf maar weinig van terugzien.’

VodafoneZiggo

Bij VodafoneZiggo werken 6750 mensen en het is een van de grootste aanbieders van televisie, internet en telefonie in Nederland. Het bedrijf is een joint venture van Liberty Global, het grootste internationale tv- en breedbandinternetbedrijf & Vodafone Group, een van 's werelds grootste telecommunicatiebedrijven.