Derde ronde onderhandelingen cao ANWB

Kleine vooruitgang geboekt, partijen praten verder

Door Redactie 15 juni 2022

Op maandag 13 juni 2022 zijn wij voor de derde keer aan de onderhandelingstafel gaan zitten met de ANWB om te komen tot een nieuwe cao. Er is enige vooruitgang geboekt maar wij zijn er nog lang niet!

Derde ronde onderhandelingen cao ANWB

Teleurgesteld

Opnieuw zijn de twee belangrijke onderwerpen, de 36-urige werkweek en de structurele loonsverhoging nadrukkelijk met elkaar besproken.

Zoals jullie al weten, waren wij erg teleurgesteld over de houding van de werkgever ten aanzien van een aantal onderwerpen, waaronder de loonsverhoging en de voorstellen die de ANWB heeft gedaan op het gebied van onder meer het ziekteverzuim en de leeftijdsdagen.

Leeftijdsdagen

Om met dat laatste te beginnen, wij hebben jullie werkgever inmiddels luid en duidelijk laten weten dat het afschaffen van de leeftijdsdagen onbespreekbaar is voor vakbonden. En een mogelijke discussie hierover dus van tafel moet.

Salaris

Op het gebied van het salaris zijn partijen elkaar inmiddels wat meer aan het naderen, maar de verschillen zijn nog groot. Echt te groot om nu al te denken dat wij er wel uit zullen komen. De ANWB zal hierin echt nog wel een paar stappen moeten zetten willen wij tot een akkoord kunnen komen. Hetzelfde geldt voor de 36-urige werkweek waar wij stevig op blijven inzetten.

Kleine succesjes

Jeugdlonen en uitkering bij ziekte

Een paar kleine succesjes zijn er ook nog wel te melden, zoals het afschaffen van de jeugdlonen, behalve voor deelnemers BBL (leertraject), en de verlaging van de uitkering bij ziekte is voor nu van tafel gehaald door de ANWB.

Reiskosten

Ten aanzien van de reiskosten hebben vakbonden opnieuw een voorstel gedaan ter verbetering en dat meer recht doet aan de hoge brandstofkosten.

Verder praten

Kortom, nog geen hele grote reden tot optimisme, maar beide partijen hebben wel de wens uitgesproken om er uit te willen komen. Op 5 juli 2022 praten we verder en wij hebben inmiddels een extra datum ingepland, namelijk 12 juli 2022.

Wij informeren jullie weer na 5 juli 2022!