Medewerkers Eurofins Omegam leggen Amsterdams laboratorium 24 uur plat

Sander Wageman
Door Sander Wageman 19 april 2022

In hun strijd om een eigen cao met acceptabele arbeidsvoorwaarden leggen medewerkers van het Amsterdamse laboratorium Eurofins Omegam woensdag 20 april hun werk voor een periode van 24 uur neer. Het is voor het eerst dat werknemers bij dit bedrijf 24 uur staken. De afgelopen twee weken werd al wel drie keer eerder voor een kortere tijd gestaakt, maar de directie van het internationale concern blijft zijn medewerkers negeren.

De afgelopen jaren maakte Eurofins Omegam kerngezonde winsten, maar het laat daar enkel de aandeelhouders van profiteren. De werknemers, verantwoordelijk voor de goede cijfers, moeten al jaren genoegen nemen met vastgeroeste loontabellen. FNV-bestuurder Mohamed Gafki: ‘Alleen als het wettelijk minimumloon stijgt, passen ze de laagste loonschaal aan. Maar verder moet een groot deel van de werknemers het al jaren met hetzelfde salaris zien te rooien. Sommigen van hen hebben in 2005 voor het laatst een salarisverhoging gekregen. Een hard gelag, omdat het leven voor iedereen steeds duurder wordt.’

Eigen cao

Mede daarom eist FNV namens de 250 medewerkers een structurele loonsverhoging van minimaal 2,7%. Ook moeten er minder overuren komen en een eerlijke compensatie, als er wordt overgewerkt. Tot slot moeten de arbeidsvoorwaarden in een eigen ondernemings-cao worden opgenomen, waardoor vakbond FNV kan onderhandelen over verdere afspraken.

Zoethoudertjes

De directie van de multinational wil er niet aan, en probeert onder druk van de eerste drie werkonderbrekingen medewerkers tevreden te stellen met onder andere een bedrijfsfeestje en betere koffieapparaten. Gafki: ‘Niemand trapt daar in. Blijkbaar is het de directie nog steeds niet helemaal duidelijk hoe enorm dit leeft onder de medewerkers. Met een 24-uursstaking geven we een glashelder signaal af: geef je medewerkers waar ze recht op hebben en neem ze serieus.’

Staking start vannacht

De staking bij Eurofins Omegam in Amsterdam start vannacht (20 april 2022) om 00.00 uur en loopt door tot 23.59 uur . Eurofins Omegam is onderdeel van het internationale concern Eurofins Scientific dat in Frankrijk op de beurs staat genoteerd en in Nederland twintig vestigingen heeft. Hier is het actief op het gebied van bodem en water diagnostiek