Orsima zit met lege zakken aan tafel

Wat is jouw mening?

Door Redactie 4 maart 2022

Voor de nieuwe cao willen de werkgevers de automatische prijs-compensatie buiten werking verklaren, maar ze stellen daar helemaal niks tegenover.

centen

FNV en CNV spraken op 15 februari met de werkgevers van de industriƫle reiniging over een nieuwe cao. Werkgevers wilden graag dat we de APC (automatische prijs-compensatie) die al jaren in de cao staat, voor een keer buiten werking zouden verklaren. Werkgevers vinden dat er sprake is van een uitzonderlijke situatie door de hoge inflatie. Bonden vroegen wat werkgevers hiervoor in de plaats wilden stellen. Werkgevers gaven aan dat ze over een gewone loonsverhoging wilden praten voor 2022. Daarbij gaven ze niet aan wat deze loonsverhoging zou inhouden. Werkgever beroept zich op de uitzonderlijke situatie en stelt daar financieel niks concreets tegenover. Dat vinden wij, de onderhandelaars, en de kaderleden van de vakbonden FNV & CNV vreemd. Dit doet ons inziens ook absoluut geen recht aan jullie dagelijks inzet als hard werkende werknemers!

APC uitbetalen per 1 maart

Bonden gaven aan om op financieel gebied de premies voor werkgeverszijde aan het O&O fonds te laten vervallen voor een jaar en om de 100 euro bruto per maand per medewerker in te trekken. Dat vonden werkgevers niet voldoende. Bonden gaven daarop aan dat de APC die nu 5,58% is, per 1 maart uitbetaald moet worden. Op 8 maart spreken we weer verder over de cao. Kortom: de werkgever zit met lege zakken aan tafel.

Wat is jullie mening?

We willen graag jullie mening hierover horen. Dit kan door een bericht te sturen

Hoe meer leden, hoe meer positie!

Geef bij je collega die nog geen lid is aan dat het in deze branche nodig is om een goede positie te hebben tegenover werkgever. Spreek hem/haar aan en maak hem/haar lid. Hoe meer mensen lid zijn, des te steviger we de onderhandelingen kunnen voeren.