Straf inhouden loon jaagt GDCC medewerkers voedselbank

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 17 december 2019

Ruim 25 Amsterdamse callcentermedewerkers van internationaal marktonderzoeksbureau GDCC in Rotterdam, die begin oktober overgenomen zijn van IPSOS, ontvingen deze maand nog geen loon.

voedselbank

GDCC heeft het loon - dat medewerkers normaliter op de 10e ontvangen - van december ‘bij wijze van straf’ nog niet overgemaakt. Er is een geschil over de werkelijk gewerkte uren van deze medewerkers vanwege een nieuw registratiesysteem. Hierdoor komen diverse medewerkers in acute financiële problemen en is de wanhoop en boosheid onder de medewerkers groot.

Elly Heemskerk, bestuurder bij FNV voor callcenters: ‘Het is vreselijk wat hier gebeurt. Dit druist niet alleen in tegen de wettelijke verplichting van GDCC om het loon waarvoor gewerkt is te betalen, maar het druist ook in tegen alle vormen van fatsoen om een groep loyale medewerkers, die al jarenlang voor het callcenter werken, op deze manier de kerstdagen in sturen. Ze hebben vaak geen dikke reserves, want zij worden vaak niet veel meer betaald dan het wettelijk minimum loon.’

Behoud van werknemersrechten

De callcentersmedewerkers zijn overgenomen van IPSOS met behoud van hun rechten. Bij IPSOS ontvingen de callcentermedewerkers altijd het loon over hun volledige werktijd, maar GDCC wil alleen de ‘ingelogde’ uren in het systeem uitbetalen. Hierdoor worden de minuten die mensen niet zijn ingelogd, bijvoorbeeld tijdens een toiletpauze, ICT-storing of overleg met een collega of teamleider, niet uitbetaald. De oud-IPSOS medewerkers waren het hier niet mee eens, maar kregen wekenlang na herhaaldelijke verzoeken geen antwoorden van de directie. Hierop bleven callcentermedewerkers op de huidige manier werken en werden hun uren niet via het nieuwe systeem bijgehouden.

Geen kerstgedachte

Simon Groenveld, oud-callcentermedewerker van IPSOS en kaderlid bij FNV: ‘De wijze waarop de directie reageert, dus inhouden van loon in plaats van normaal in gesprek gaan, is onmenselijk. Ik heb collega’s die hier fulltime werken en van dit minimumloon hun gezinnen in levensonderhoud moeten voorzien. Die komen nu al vaak de maand moeilijk door. Met het nieuwe systeem moeten wij het ineens met een paar tientjes minder doen per maand als het aan GDCC ligt. Dat is een flinke boodschappenkar kan ik je vertellen. Met zo’n actie drijf je de mensen deze maand zó de voedselbank in. Dat getuigt niet van enige kerstgedachte.’

Directie blijft stil

Sinds de overname schort er volgens de oud-IPSOS medewerkers veel aan de manier waarop met de medewerkers wordt omgegaan. Groenveld: ‘Van begin af aan wil de directie van GDCC niet met ons en met onze vakbond FNV praten, terwijl onze arbeidsvoorwaarden steeds verder worden aangetast. Wij hebben al meerdere keren vragen gesteld aan de directie, maar die worden niet beantwoord.’

FNV bereidt juridische stappen voor en medewerkers beraden zich met de FNV op acties.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.