De afgelopen weken hebben we samen een fantastisch en krachtig signaal afgegeven. Bij alle zuivelvestigingen waar gestaakt is, was de opkomst overweldigend: we hebben zelfs meer stakers geregistreerd dan vooraf maximaal was verwacht.
Ook veel CNV-collega's hebben schouder aan schouder met ons meegestaakt, waardoor we fabrieken en essentiële afdelingen succesvol hebben platgelegd. Deze enorme solidariteit laat zien dat de rek er definitief uit is in de zuivelsector.
Onze acties dragen ook direct bij aan onze organisatie: de afgelopen weken hebben zich al meer dan 100 nieuwe leden ingeschreven! Ons ledenaantal neemt in rap tempo toe en daarmee groeit ook de slagkracht van onze vakbond.
Je zou denken dat dit duidelijke signaal en onze groeiende achterban de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) dwingen om weer serieus met ons aan tafel te gaan. Niets is minder waar. In de media beweert de NZO ijskoud dat er 'geen animo' was voor de stakingen en dat jij het wel eens bent met een verslechtering van je cao. Vanuit de werkgevers is tot nu toe geen enkele beweging gekomen. Daarom is het nu tijd om onze acties te verbreden en te intensiveren. Wij pikken dit niet langer!
Tijdens de onderhandelingen lag er al een pakket op tafel dat bijna tot een resultaat leidde. De NZO weigert echter op drie cruciale punten toe te geven en dat is precies waar de huidige stakingen om draaien:
Een cao is er voor iedereen. In onze voorstellenbrief hebben we harde eisen geformuleerd die rechtstreeks van de werkvloer komen:
Goede en ervaren technici en operators zijn schaars. Jullie verdienen waardering. De tijdelijke extra toeslag van 10% voor technisch personeel moet een vaste toeslag worden. Daarnaast moeten de functieomschrijvingen en functiewaarderingen van operators simpelweg kloppen.
Deze groep wordt te vaak over het hoofd gezien en blijft onzichtbaar. Dat is onterecht. Jullie werken hard, vaak met gevaarlijke stoffen en verdienen meer respect, veiligheid en erkenning.
Voor het hoger personeel eisen wij een duidelijke overwerkvergoeding en het wettelijke recht op onbereikbaarheid buiten werktijd.
Zonder jou is er geen bedrijf. Werkgevers en managers moeten zich realiseren dat jij het kapitaal genereert. Jij bént het bedrijf!
Omdat de NZO weigert te luisteren, gaan we de druk flink opvoeren:
Vind jij dat er in jouw bedrijf ook gestaakt moet worden of wil je dat we een informatiebijeenkomst bij jou op locatie organiseren? Neem dan direct contact met Edwin Martirosian op.
De NZO wil niet praten, dus gaan we ze laten voelen dat het afbreken van onze arbeidsvoorwaarden geen optie is. Betrek je collega's bij de discussie en maak ze lid van de FNV. Juist nu we zien dat we zo snel groeien, is het belangrijk om door te pakken: hoe meer leden, hoe sterker we staan en hoe betere afspraken we voor jou en je collega's kunnen afdwingen.
Of maak je collega lid en verdien een tientje!