Aviko beweegt niet, dus nu vier dagen staken in Steenderen

Werknemers frietfabriek missen waardering

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 22 februari 2024

Twee dagen staken heeft weinig opgeleverd voor de werknemers van Aviko. De aardappelverwerker wil nog steeds geen goede cao voor zijn mensen afspreken. Daarom hebben zij in Steenderen donderdagavond om 23.00 uur opnieuw het werk neergelegd. Dit keer voor vier dagen.

FNV: Nieuwe staking bij Aviko Steenderen

Robert Wonnink, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Tja, dit was onvermijdelijk. Aviko beweegt geen millimeter onze kant op, dus ze roepen het over zichzelf af dat de mensen verder gaan met staken. We stoppen pas als de directie een betere cao wil afspreken.’

Werknemers willen waardering

En dat terwijl de machines in de fabriek in Gelderland al het hele weekend stil stonden. En de dagen ervoor de productie in het Limburgse Lomm plat lag. Wonnink: ‘De mensen zijn duidelijk geweest: zij willen waardering voor hun werk. Dat betekent een loonsverhoging van in ieder geval 5,3% en automatische prijscompensatie. De salarissen moeten voortaan meestijgen met de inflatie. Dan kan iedereen zijn boodschappen blijven betalen.’

Met 4,5% redden de mensen het niet

Aviko vindt 4,5% erbij genoeg. Maar daar redden de mensen het niet mee, zegt de FNV. Ook vorig jaar moesten zij in staking komen om een goede loonsverhoging af te dwingen. Dat was de eerste staking ooit bij het aardappelverwerkende bedrijf. Die leverde 8% meer loon op.

Zo'n 2.000 werknemers

Bij Aviko (Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken) werken zo’n 2.000 mensen, waarvan 500 in Steenderen en 160 in Lomm. Aviko heeft verder nog een fabriek in Dronten. Het bedrijf is onderdeel van de agrarische coƶperatie Royal Cosun.