Teleurgestelde werknemers Nestlé staken vanaf dinsdagochtend 48 uur

Zeer mager loonbod van fabrikant KitKat, Maggi en pizza's

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 26 juni 2023

De werknemers van voedingsmiddelenbedrijf Nestlé in Nunspeet staken vanaf dinsdagmorgen 7.00 uur minstens twee dagen en nachten op rij. Zij zijn zeer teleurgesteld over de magere loonsverhoging die de directie aan hen wil geven.

FNV houdt staking bij Nestlé

De werknemers van de fabriek willen er dit jaar minstens 10% salaris bij (per 1 april), maar Nestlé vindt 3% en € 175 per maand genoeg. Het bedrijf heeft vrijdag een ultimatum van de FNV laten verlopen.

Vervelend, maar geen andere manier

Robert Wonnink, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Dus komen de mensen nu in actie. Vervelend dat het moet, maar zij zien geen andere manier om een betere cao af te dwingen. Dit is een eerste staking, ik sluit niet uit dat er meer komen.’

Koffie, sauzen, diepvriespizza's

De FNV probeert al maandenlang een goede cao af te spreken met de producent van onder andere Nescafé koffie, KitKatrepen, Maggisauzen en Wagner diepvriespizza’s. De leden van de vakbond veegden in april de uitkomsten van een onderhandelingsresultaat van tafel. Ondanks de grote weerstand van het personeel houdt de directie vast aan haar loonbod.

Onvrede over beloningssysteem

Onder het hoger personeel, voor wie een andere cao geldt binnen Nestlé, is er bovendien grote onvrede over de manier van belonen (met een zogeheten merit matrixsysteem).

800 mensen onder de cao

Bij Nestlé werken ongeveer 1.200 mensen. Bijna 800 van hen vallen onder de bedrijfscao, waarvan 531 in de fabriek in Nunspeet en de overige in Amstelveen.