Stakingen in zuivelbedrijven, de eerste op 1 mei bij kaasfabriek in Marum

Lonen moeten de inflatie volgen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 26 april 2023

Opnieuw gaan een heleboel werknemers staken. Bij de golf aan acties die Nederland de laatste maanden overspoelt, sluiten nu de mensen in de zuivel zich aan. Op maandag 1 mei leggen als eerste de 140 medewerkers van de kaasfabriek van FrieslandCampina in Marum voor 24 uur het werk neer. Zij willen een fatsoenlijke salarisverhoging. De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) heeft vandaag een ultimatum van de FNV laten verlopen.

Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Het is mooi dat op de Dag van de Arbeid onze leden in Marum als eerste werknemers in de zuivel opstaan, omdat ze niet bereid zijn zich af te laten schepen met een loonsverhoging die de inflatie niet bij gaat houden.’

Inflatie moet gecompenseerd

De zuivelbedrijven willen niet verder gaan dan 8% salaris erbij dit jaar. Dat kan en moet beter, vindt de FNV. De inflatie in 2022 was 10% en de eerste maanden van dit jaar gemiddeld ruim 6%. De vakbond wil daarom een loonsverhoging die dit compenseert. Daarnaast moeten de salarissen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels. Ook wil de FNV een regeling waarmee oudere werknemers eerder kunnen stoppen met werken.

Voor de mensen nauwelijks iets bijgekomen

De zuivelwerkgevers noemen een hogere loonstijging onverantwoord. Zij zeggen dat ze die niet kunnen terugverdienen. Onzin, zegt Ron Vos. ‘Door de prijzen van hun producten te verhogen heeft de grootste werkgever vorig jaar meer winst gemaakt. Ook konden er hoge melkprijzen betaald worden. Terwijl de lonen in 15 jaar tijd de inflatie maar net hebben kunnen bijhouden. Alles bij elkaar opgeteld is er voor de mensen nauwelijks iets bijgekomen.’

De komende tijd meer acties

Over verdere acties bij zuivelbedrijven kan de FNV-bestuurder nog even niets zeggen. Vos: ‘Maar reken er maar op dat er meer zullen volgen de komende tijd. Als de zuivelbedrijven niet naar ons willen luisteren dan gaan wij door met actievoeren.’

Zo’n 12.000 werknemers

In de kaasfabriek in Marum werken 140 mensen. In de hele Nederlandse zuivelindustrie gaat het om zo’n 12.000 werknemers bij 25 bedrijven.