Ook bij Aviko staken de mensen voor een beter salaris

Maandag eerste staking ooit bij aardappelverwerker

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 30 maart 2023

Opnieuw leggen werknemers van een bedrijf in Nederland het werk neer. Ditmaal gaan de mensen bij Aviko in Steenderen staken. Vanaf maandag 3 april om 07.00 uur werken zij 24 uur niet. Het is de eerste staking ooit bij de producent van aardappelschijfjes, ovenfrites en rösti.

FNV: staking bij Aviko

De FNV heeft sinds begin november verschillende malen overlegd met de directie van het aardappelverwerkende bedrijf over een nieuwe cao. Dit heeft te weinig opgeleverd.

Te laag om voor te leggen

Het laatste bod dat Aviko heeft gedaan voor de lonen was te laag om überhaupt voor te leggen aan de medewerkers. De aardappelfabriek wil zijn mensen niet meer geven dan eerst 4% extra salaris (per januari 2023) en structureel € 50 per maand. Daar komt in juni dan nog 1% bij.

14,3% en meestijgen lonen met prijzen

De FNV eist een cao waarin de salarissen omhooggaan met 14,3% en voortaan telkens meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie). Ook moet het minimumloon naar € 14 bruto per uur.

Opkomstdagen moeten afgeschaft

Verder wil de vakbond afschaffing van de zogeheten opkomstdagen voor mensen in de vijfploegendienst, zonder dat ze loon inleveren. Om aan hun contracturen te komen moeten werknemers zes dagen per jaar extra komen werken, vaak op hun vrije dag. De bond probeert deze regeling al jaren van tafel te krijgen.

Allereerste staking ooit

Robert Wonnink, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Dit is de allereerste staking ooit bij Aviko en ik sluit niet uit dat er meer komen. Het gaat hartstikke goed met het bedrijf, de omzet is vorig jaar met ruim 40% gestegen tot bijna 1,3 miljard euro. Dat kan alleen maar omdat de mensen, ook toen het even wat minder ging met de economie, keihard zijn blijven doorwerken. Zij verdienen een goede loonsverhoging.’

450 werknemers

Bij Aviko (Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken) werken zo’n 1.000 mensen, waarvan 450 in Steenderen. Zij maken van aardappelen producten voor thuis en in de horeca. Het bedrijf heeft ook vestigingen in Dronten, Lomm en Katwijk (NB). Aviko is onderdeel van Royal Cosun, een internationale agrarische coöperatie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.