Vanaf zondagavond staking bij Douwe Egberts

Fabrieken in Utrecht en Joure gaan 48 uur plat

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 13 februari 2023

De boel gaat plat bij Douwe Egberts. Werknemers van beide fabrieken staken vanaf zondagavond afwisselend 48 uur. De nachtploeg in Utrecht begint om 22.00 uur en staakt twee etmalen, waarna op dinsdagochtend om 6.00 uur ook de mensen in Joure het werk net zo lang neerleggen. Het koffiebedrijf heeft een ultimatum van de FNV vrijdagmiddag laten verlopen.

FNV houdt staking bij Douwe Egberts

Adem Akdeniz, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Tja, Douwe Egberts was gewaarschuwd. De medewerkers hebben duidelijk aangegeven hoe ontevreden ze zijn met de loonsverhoging die het bedrijf hen dit jaar wil geven. De directie is geen centimeter onze kant op gekomen. Dan roep je dit soort acties dus over jezelf af.’

Genoeg geld voor boodschappen

De FNV eist dat de medewerkers in ieder geval genoeg geld overhouden om hun boodschappen en rekeningen te kunnen blijven betalen. Oftewel: koopkrachtbehoud. Daarvoor moeten de lonen structureel meestijgen met de prijzen in de winkels.

Al jaren vette winsten

Akdeniz: ‘Maar meer dan 6% extra salaris wil Douwe Egberts zijn mensen niet geven. Daarmee redden zij het natuurlijk bij lange na niet. Het bedrijf maakt al jaren vette winsten. Belachelijk dat ze de werknemers daar niet van mee laten profiteren.’

1.800 werknemers

Bij Jacobs Douwe Egberts (Joure en Utrecht) werken zo’n 1.800 mensen. Zij vallen onder de cao’s Coffee & Tea en Diensten.