Voorstellen FNV en NZO ver uit elkaar

Volgende cao-onderhandeling 20 januari

Door Redactie 21 december 2022

Na de derde ronde van de cao-onderhandelingen liggen de voorstellen van de FNV en NZO ver uit elkaar. Lees onze (vetgedrukte) cao-voorstellen met daaronder wat de werkgevers (NZO) daarover zeggen

cao-nieuws onderhandelingen

Cao-looptijd van 1 jaar (12 maanden)
NZO: gaat ook voor een 1-jarige  cao.

Loonverhoging: alle loonschalen per 01-01-2023 met 350 bruto omhoog. Voor een werknemer met het maximale salaris in groep IV is dit een verhoging van 11,7%. Voor een werknemer met het maximale salaris in groep VIII is dit een verhoging van 9,1%.
NZO: vindt deze voorstellen te gortig. Zij stellen voor om de lonen per 01-01-2023 te verhogen met 4%. Ook is er een eenmalige uitkering voorgesteld van €800 bruto bij een fulltime dienstverband.

De Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) opnemen in de cao. Met deze regeling kunnen werknemers, die voor 31-12-2025 een leeftijd bereiken die drie jaar of korter voor de AOW- leeftijd ligt, eerder stoppen met werken.
NZO: voelt er niet voor om de regeling in de cao op te nemen.

Duurzame Inzetbaarheidsbudget (DI-budget) ook kunnen gebruiken voor de aanschaf van een fiets of het betalen van een sportabonnement.
NZO: wil het DI-budget evalueren zoals afgesproken. Mogelijk dat we na de evaluatie, ook tijdens de looptijd van de nieuwe cao, afspraken kunnen maken over verruiming van de bestedingsmogelijkheden.

Een betere consignatieregeling (o.a. verruimen van de slaapuren) en betere beloning. Daarnaast komen er ook afspraken voor werknemers die telefonisch geconsigneerd zijn.
NZO: heeft vragen over het voorstel. Deze gaan we in een apart overleg bespreken. Dan zal blijken of het lukt om 20 januari afspraken te maken.

Bij de overdracht van diensten willen we dat dit maximaal 10 minuten kan duren waarbij dit onbetaald is. Waar andere afspraken zijn gemaakt met de medezeggenschap is de instemming van de medezeggenschap nodig om die andere afspraken te wijzigen.
NZO: overdracht maximaal 15 minuten onbetaald laten zijn. In de cao-afspraak zou dat overal moeten gelden. Ook waar nu andere afspraken bestaan.

Het samenvallen van een roostervrije dag, die bedoeld is om de gemiddelde werkweek naar 36 uur te brengen, met een feestdag kan er niet toe leiden dat de werknemer deze roostervrije dag kwijt is. Ook willen we afspreken dat alle werknemers in gelijke mate profiteren van het vrij zijn op doordeweekse feestdagen.

In de cao goed uitleggen wat de gevolgen voor de arbeidsvoorwaarden zijn bij parttime werken in 5-ploegendienst is een voorstel van de NZO waar wij het mee eens zijn.
Is een voorstel van de NZO.

Voorstellen van de NZO

Vrijwillig en met instemming van de werkgever langer dan 36 uur per week (tot maximaal 40 uur per week) te kunnen werken heeft niet de steun van de cao-commissie. Dit voorstel wordt afgewezen. De commissie wil de deur naar een gemiddelde werkweek > dan 36 uur niet op een kier zetten.
Uitkomsten van onze website poll waar 570 mensen aan hebben deelgenomen: slechts 5% wil wel langer dan 36 uur werken. 87% vindt een werkweek van 36 uur meer dan genoeg.

Het NZO-voorstel om een arbeidsmarkttoeslag voor moeilijk te vervullen functies af te spreken is aangehouden tot het volgende overleg. De NZO bespreekt de arbeidsmarkttoeslag eerst in eigen kring. De cao-commissie vindt dat een afspraak hierover niet ten koste mag gaan van de loonontwikkeling van alle andere werknemers. Verder is het van belang om de arbeidsmarkttoeslag tijdelijk te maken en niet permanent. Wanneer de schaarste er niet meer is, ontstaat er een niet meer te rechtvaardigen verschil in beloning. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Uit onze poll blijkt:

74% geven aan dat hetzelfde werk ook hetzelfde loon op moet leveren.

10% geeft aan een arbeidsmarktoeslag prima te vinden.

Oordeel cao-commissie

De cao-commissie van de FNV baalt ervan dat de werkgever geen serieus loonvoorstel heeft gedaan. Dit voorspelt volgens de commissie niet veel goeds. Het geloof in een cao-akkoord waar werknemers tevreden over kunnen zijn, is bij hen tot een dieptepunt gedaald.

De loonstijging

• De voorgestelde loonstijging komt niet in de buurt van de afspraak die de cao-commissie wil maken.
  • Werknemers met een laag loon hebben minder ruimte om de inflatie op te vangen. Zij zijn met de voorgestelde verhoging van 350 euro echt geholpen om de hogere kosten te kunnen betalen.
  • De 4% verhoging zoals door de NZO voorgesteld, zorgt er bij een inflatie van 10 tot 11% dit jaar voor dat er fors aan koopkracht wordt ingeleverd.

Inventariseren actiebereidheid

De cao-commissie vindt dat ze redelijke voorstellen hebben gedaan. We hebber weinig vertrouwen dat de werkgever in het volgend cao-overleg op vrijdag 20 januari tegemoet komt aan onze voorstellen. De leden van de cao-commissie gaan op verschillende locaties de mening en actiebereidheid van de werknemers peilen. Dat is een voorwaarde om succesvol actie te kunnen voeren. Volgens de cao-commissie zijn zeer waarschijnlijk acties nodig zijn om tot die goede cao te komen.