Acties in slagerijen vanaf maandag 30 mei

'Het is ons nu menens'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 23 mei 2022

Het overleg over de cao voor slagers is helaas gestrand. De FNV organiseert daarom vanaf maandag 30 mei acties bij vooral de grote industriële slagerijen. In de week voor Pinksteren komt zo de bevoorrading van de supermarkten in gevaar.

FNV: acties bij slagerijen

De vakbond heeft vandaag nog wel een ultimatum gestuurd naar de slagersbedrijven, maar verwacht niet dat de werkgevers op de eisen van hun mensen zullen ingaan.

Niet weer een matige cao

John Klijn, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘De slagersbranche biedt veel te weinig: 3,5% op jaarbasis. Dat ligt ver onder de inflatie, mensen kunnen hier niet van rondkomen. Zij hebben bovendien in de vorige twee cao’s vanwege corona al een flinke pas op de plaats gedaan om hun werkgevers tegemoet te komen. Nu weer een matige cao pikken ze niet.’

Actiebereidheid is groot

De slagers eisen dat hun salarissen meegroeien met de stijgende prijzen van boodschappen, huis en energie, plus nog eens € 100 bruto erbij per maand. Volgens Klijn is de actiebereid in vooral de grote slagersbedrijven groot.

Waarschijnlijk werkonderbrekingen

Klijn: ‘Mensen snappen dat ze in beweging moeten komen. De acties zullen zeer waarschijnlijk werkonderbrekingen zijn voor onbepaalde tijd. Een dagje staken om stoom af te blazen is er niet bij: het is ons nu menens.’