Cao-voorstellenbrief aan werkgevers voor nieuwe cao Vleeswaren

De belangrijkste onderwerpen volgens onze leden

Door Redactie 26 januari 2022

In december 2021 hebben leden (en niet-leden) via een cao-enquête laten weten welke arbeidsvoorwaarden zij belangrijk vinden. De ruim 215 reacties hebben we als input gebruikt om samen met de kaderleden van de FNV de cao-voorstellenbrief op te stellen. Hieronder de belangrijkste punten op een rij.

Cao-nieuws

Een fatsoenlijk loon

Als FNV zijn we van mening dat er over koopkrachtbehoud niet moet worden onderhandeld. De inflatie is iets waar we weinig invloed op hebben, maar het heeft wel direct consequenties voor de portemonnee. Daarom stellen we voor om Automatische Prijs Compensatie (APC) op te nemen in de cao. Daarmee ontvangen werknemers een deel van de loonstijging om het inkomen reĆ«el op peil te houden, ingeval van inflatie welke afgelopen jaar 3,27 procent is. Daar bovenop wil de FNV een koopkrachtverbetering van 100 euro bruto per maand. De sector vleeswaren loopt al jaren achter en dat moet maar eens goed gemaakt worden.

Aanloopschalen uit de cao schrappen en laagste loonschaal naar 14 euro per uur

Als nieuwe medewerker in de vleeswarensector kom je terecht in de aanloopschaal en verdien je een jaar lang niet meer dan het minimumloon. Dus ben je 50 jaar en heb je bergen ervaring ga je toch niet meer dan het minimumloon verdienen. En komt nog bij dat je daar helemaal niet van rond kunt komen. Uit onderzoek van de FNV en het Nibud blijkt dat je minimaal 14 euro per uur moet verdienen om een beetje rond te komen. Daarom is een van onze belangrijkste punten dat de aanloopschalen uit de cao worden geschrapt en de laagste salarisschalen flink omhoog gaan. In stappen moet de laagste schaal naar 14euro bruto per uur. Daar kan je tenminste van rondkomen.

Verbeteren van de zwaarwerkregeling

Vorig jaar hebben we de zwaarwerkregeling afgesproken in de cao. Met deze regeling kunnen werknemers drie jaar eerder stoppen met werken. Daarvoor verstrekt de werkgever een uitkering ter hoogte van de AOW. Die uitkering is vastgesteld op 1.874 euro bruto per maand. Deze regeling willen we verbeteren.

Pensioenpremie omhoog

Al jaren blijven de pensioenresultaten en -opbouw achter bij de ambitie in de vleeswarensector. De huidige premie volstaat niet en voor het nieuwe pensioenstelsel is er echt meer nodig dan de huidige premie van 25,45 procent. Daarom willen we ook dit jaar weer een stap zetten in het verhogen van de pensioenpremie. Na werken in de vleeswaren moet je gewoon kunnen genieten van een goed pensioen!

Samen sterk voor een nieuwe cao Vleeswaren

Hoe meer mensen binnen vleeswaren lid zijn van de FNV, hoe meer we met werkgevers goede afspraken kunnen maken voor de nieuwe cao. Ben je nog geen FNV-lid en wil je kunnen meebeslissen over de inhoud van de nieuwe cao? Meld je aan voor nog meer slagkracht en succes bij de komende onderhandelingen. Samen kunnen we meer bereiken. Of maak je collega lid!

Links in andere talen: