Werk je bij Plukon? Word dan actief in de or!

FNV Pluimvee mag or-kandidaten voorstellen

Door Redactie 2 februari 2021

Op 14 april zijn er or-verkiezingen bij alle vestigingen van Plukon. Denk er eens over na om or-lid te worden. FNV Pluimvee vindt dat jullie bedrijf een goede or nodig heeft. Als or-lid heb je invloed op belangrijke beslissingen in je bedrijf. Dat is goed voor je collega’s, het bedrijf, maar ook voor jouw persoonlijke ontwikkeling.

Waarom wil de vakbond een goede or?

• De or en FNV Pluimvee hebben hetzelfde doel. Dat is opkomen voor de belangen van werknemers. Daarom werken de or en de vakbond vaak samen.
  • De FNV zorgt er samen met de leden voor dat er goede afspraken komen in de cao. De or bewaakt of de afspraken in de cao ook uitgevoerd worden. Daarvoor zit je regelmatig met de directie om de tafel.
  • Samen zorgen de vakbond en de or ervoor dat de werknemers in jullie bedrijf hun werk goed, veilig en prettig kunnen doen.

‘Je bent er niet alleen voor je collega’s, maar je moet ook denken aan de voortgang van het bedrijf. Als or-lid leer je naar beide kanten te kijken. Ik durf wel te zeggen daar door de or ons bedrijf nog steeds draait. Dat is toch prachtig!’

Je doet nog veel meer

Samen met andere or-leden controleer je of je werkgever zijn werk goed doet. Houd je werkgever zich aan de wet? Kan iedereen gezond en veilig werken? Is er regelmatig overleg op je werk? Worden mannen en vrouwen gelijk behandeld? Gaat de directie goed om met de privacy van de werknemers? Lees hier meer over de ondernemingsraad.

‘Als je een mening hebt, blijf dan niet aan zijlijn staan. Praat en beslis mee! Als or-lid kijk je verder dan je eigen afdeling, het is interessant om te doen en je leert er heel veel van.

Je krijgt alle steun

Je krijgt tijd om je or-werk goed te doen. Je mag vergaderen in werktijd. Je kunt gebruikmaken van alle faciliteiten in je bedrijf. Je krijgt de kans om cursussen en trainingen te volgen. Je bent beschermd tegen onrechtvaardig ontslag. Ook krijgen FNV-leden die ook or-lid zijn ondersteuning van de vakbondsbestuurder.

Enthousiast?

Dat is mooi. Want de FNV mag kandidaten voorstellen voor de or. Binnenkort ontvang je een bereidverklaring thuis. Daarop kun je je kandidaat stellen. Je collega’s kunnen dan op je stemmen bij de or-verkiezingen op 14 april.

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met jouw bestuurder