Voortgang Zoetwaren cao-overleg teleurstellend

Door Redactie 17 november 2020

We zijn drie onderhandelingsrondes verder, zonder uitzicht op een aanvaardbaar resultaat. Werkgevers doen verslechteringsvoorstellen om de stijging van de pensioenpremie te financieren met de mogelijk ontstane besparing. Het lijkt erop dat werkgevers de coronacrisis willen gebruiken om het arbeidsvoorwaardenpakket uit te kleden.

Werkgevers bieden helemaal niks

• 0% loonsverhoging
  • Werkgevers doen verslechteringsvoorstellen; over de betaling bij ziekte, de klokurenmatrix, het overwerkpercentage en nog meer.
  • Eventueel verhoging van de premie naar 30%, zoals het pensioenbestuur adviseert. Dit alleen als er verslechteringen in de cao worden doorgevoerd. Met de ruimte uit deze verslechteringen willen ze de pensioenen financieren.

Het beeld dat wij van onze leden krijgen is lang niet zo negatief als het beeld dat de werkgevers schetsen. Bij werkgevers geven we aan dat we best aparte afspraken willen maken voor bedrijven waar het slecht gaat.

Wat willen wij?

Jullie hebben in deze bizarre tijd hard doorgewerkt, soms onder moeilijke omstandigheden. Dit moet gewaardeerd worden, en niet alleen met mooie woorden. Daarom pleiten wij voor:

• 5 procent loonsverhoging
  • Eerder stoppen met werken
  • De 80-90-100-regeling een jaar eerder in laten gaan (80% werken, voor 90% van je loon, met 100% pensioenopbouw)
  • Pensioenpremie verhogen naar 30%

Nog geen toenadering

Tot nu toe is er geen toenadering vanuit de werkgever. De continuïteit van de onderneming staat voor ons centraal, maar wij laten de coronacrisis niet misbruiken door de werkgevers. Het volgende overleg is op 24 november.

Samen sterk

Een cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Alleen samen kunnen wij de verslechteringen tegenhouden, afspraken maken over een loonsverhoging en eerder stoppen met werken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst.

Dit kun je doen