Zwaar werk: Vleeswerkers mogen eerder stoppen met werken door nieuwe cao

Na 20 jaar zwaar werk eerder stoppen

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 09 december 2019

Productiewerkers uit de vleesindustrie mogen eerder stoppen met werken door nieuwe afspraken in de cao voor de Vleesindustrie. Vleeswerkers die minimaal twintig jaar in de productie van het vlees hebben gewerkt, waarvan de laatste tien jaar bij hun huidige werkgever, mogen drie jaar voor hun AOW-datum stoppen met werken.

John Klijn, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Het werk van bijvoorbeeld uitbeners en slachters is zwaar. Dag in dag uit slepen met zwaar vlees in koele ruimtes en de repeterende fysieke handelingen, sloopt je lichaam. Het is niet meer dan terecht dat juist voor deze medewerkers een harde cao-afspraak gaat gelden, zodat ze eerder kunnen stoppen. Met deze belangrijke afspraak worden de mensen in het vlees écht geholpen.’

De cao Vleesindustrie heeft een looptijd van 14 maanden, van 1 november 2019 tot 1 januari 2021. De loonsverhoging van 3,35 % gaat in op 1 november 2019. De afspraken over het eerder stoppen met werken, worden nog nader uitgewerkt. Zo wordt nog verder nagedacht hoe deze afspraak gecombineerd kan worden met bijvoorbeeld verlofsparen en deeltijdpensioen. De afspraken gelden alleen voor medewerkers in de productie. Kantoorpersoneel uit de vleesindustrie valt buiten deze regeling, zij doen geen zwaar werk (meer).

De leden van FNV Voedingsindustrie mogen nog over de cao-afspraken stemmen. Klijn: ‘De vakbondsleden die aanwezig waren bij de onderhandelingen, staan unaniem achter dit akkoord. Zodra de teksten zijn uitgewerkt, kunnen alle leden zich erover uitspreken.’

De cao voor de Vleesindustrie geldt voor 12.000 medewerkers bij industriële slachterijen en productiebedrijven.

;