Medewerkers vleeswarenfabrikant Offerman gaan staken om goed sociaal plan

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 10 december 2019

De vakbondsleden van FNV Voedingsindustrie wijzen het eindbod voor een sociaal plan van vleeswarenfabrikant Offerman uit Aalsmeer af. Ook zijn de medewerkers bereid om actie te voeren. Maar eerst krijgt het bedrijf Offerman Terbeke nog één mogelijkheid om die te voorkomen: er volgt nog een ultimatum.

Karel de Buijzer, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘De medewerkers van Offerman gaan staken, want hun eisen voor een goed sociaal plan zijn heel redelijk. Eerst stellen we een ultimatum, maar als die zonder goede afspraken voor een sociaal plan wordt genegeerd, dan volgen nog voor de kerst stakingen. Die treffen de vleeswarenproductie en dus de aanvoer naar supermarkten zoals de Jumbo.’

FNV eist in een goed sociaal plan afspraken dat de vertrekvergoeding voor iedereen gaat gelden. Andere onderwerpen waar de onderhandelingen op zijn vastgelopen, zijn de vergoedingen voor extra reistijd na verplaatsing van de productie en de extra reiskosten die personeel nu moet maken. De Buijzer: ‘Ook mag niemand onder slechte voorwaarden gedwongen worden om vanuit Aalsmeer in Ridderkerk of elders te moeten werken.’

Productie stil sinds listeriabesmetting

De fabriek in Aalsmeer is al sinds oktober gesloten sinds de ontdekking van een listeriabesmetting in een van de productiehallen. De totale productie ligt sindsdien stil in Aalsmeer. De grootste productiehal wordt niet meer opgestart en blijft gesloten. Om deze hal weer te gebruiken, moeten er grote investeringen worden gedaan. De productielijnen daaruit zijn al verplaatst. In één hal wordt de productie weer opgestart, maar slechts in beperkte mate. De sluiting treft honderd medewerkers, waarvan er zestig hun baan zullen verliezen en de rest moet naar de vestigingen in Wijchen en Ridderkerk. ‘Als die medewerkers gaan staken, dan kunnen ook de lijnen in Wijchen en Ridderkerk stil komen te staan’, aldus De Buijzer.

;