Douwe Egberts maalt niet om goede cao: donderdag 22 november 24-uurstaking koffiefabriek Utrecht en in Duitse Bremen

Door Redactie 20 november 2018

Werknemers van Jacobs Douwe Egberts uit Nederland en Duitsland voeren actie op donderdag 22 november. In Nederland staken de medewerkers van de koffiefabriek in Utrecht 24 uur voor een goede cao, net als de buitendienst en afdeling operating. Op dezelfde dag staken Douwe Egberts-medewerkers uit het Duitse Bremen van de ondersteunende afdelingen.

Zo’n twintig tot dertig van de Duitse stakers sluiten zich aan bij de actie in Utrecht. Ook vertegenwoordigers van de internationale vakbond IUF komen naar Utrecht. Van deze vakbond voor de voedingsindustrie zijn zowel FNV als de Duitse vakbond NGG lid.

Gezamenlijke strijd

Het bedrijf Jacobs Douwe Egberts heeft wereldwijd 15.000 werknemers, waarvan 2.100 in Nederland en 1.500 in Duitsland. In Nederland eist FNV Voedingsindustrie namens de medewerkers een loonstijging van 3,5% met terugwerkende kracht per 1 juli van dit jaar. Niels Suijker, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Jacobs Douwe Egberts heeft in Nederland vorig jaar 431 miljoen winst gemaakt en ook nu draait het bedrijf zeer goed. Het bedrijf legt eenzijdig een eindbod neer en luistert daarna niet meer naar het antwoord van hun eigen werknemers. Het is slikken of stikken. Nederlandse en Duitse strijden vandaag samen voor rechtvaardige afspraken. Dat is een sterk signaal dat Douwe Egberts niet kan negeren.’

De Duitse vakbond NGG reist samen met een groep Duitse stakers van Douwe Egberts naar Utrecht om hun solidariteit te tonen. In Duitsland weigert het bedrijf onderhandelingen met de Duitse vakbonden en heeft eenzijdig de cao opgezegd. De weigering om met de Duitse vakbonden te onderhandelen is in strijd met de collectieve onderhandelingsrechten en de richtlijnen van de OECD voor multinationals. In plaats daarvan probeert Jacobs Douwe Egberts om afspraken te maken met ondernemingsraden, wat illegaal is volgens de Duitse wet.

Onderscheid

Douwe Egberts wil nieuwe medewerkers in Nederland de helft minder ADV-dagen geven. De werknemers willen de huidige ADV-regeling voor de cao Coffee & Tea behouden. Douwe Egberts wil onderscheid maken in de behandeling en waardering van nieuwe en huidige werknemers. Nieuwe medewerkers moeten straks meer werken voor hetzelfde loon. Suijker: ‘Groepen werknemers worden tegen elkaar uitgespeeld, dat is onacceptabel.’

De cao’s Coffee & Tea en DE Diensten van Jacob Douwe Egberts liepen afgelopen juli af.

Actie-informatie

Wie: medewerkers koffiefabriek Douwe Egberts Utrecht, inclusief medewerkers buitendienst en operating.
Wat: 24-uursstaking
Wanneer: donderdag 22 november. Staking start donderdagochtend 6.00 uur. Inschrijving stakers 5.30 tot 7.00 uur en van 13.00 tot 14.30 uur. Duitse stakers sluiten aan in Utrecht tussen 13.30 en 16.30 uur. Start programma met sprekers, waaronder Han Busker, FNV-voorzitter: 14.15 uur.
Waar: Utrecht, nabij Jacobs Douwe Egberts, Vleutensevaart 35

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.