FNV Zoetwaren netwerk wil betere cao afspreken in afzonderlijke bedrijven

Door Redactie 3 september 2018

De FNV leden hebben het eindbod van de zoetwaren werkgevers afgewezen. Dus wordt de cao die de werkgevers met De Unie hebben afgesloten niet door de FNV ondertekend. De leden van het FNV zoetwaren netwerk hebben geoordeeld dat onder de FNV leden onvoldoende bereidheid is om in actie te komen voor een betere cao voor de hele sector. Maar waar leden dat willen, kan de FNV wel een eigen bedrijfs-cao afsluiten bij afzonderlijke zoetwaren bedrijven.

Veel leden vragen zich af… “Geldt de cao zoetwaren nu wel of niet voor mij”?

De werkgevers hebben een zoetwaren cao afgesloten met De Unie. Dus zijn de leden van De Unie gebonden aan deze cao. En dat betekent dat ze geen actie mogen voeren voor betere arbeidsvoorwaarden gedurende de looptijd van de cao.

Omdat de werkgevers met De Unie hebben afgesproken dat de cao voor alle werknemers geldt, kunnen alle werknemers (ook die geen lid zijn van De Unie) aanspraak maken op de cao. Dus uw werkgever moet aan u ook een loonsverhoging van 2% betalen en ook de andere bepalingen in de cao naleven.

Wil jij een betere cao in jouw bedrijf?

De zoetwaren cao die door de werkgevers en De Unie is afgesloten is niet ondertekend door de FNV. Dus zijn de leden van de FNV niet gebonden aan de zoetwaren cao. Leden van de FNV zijn daarom vrij om actie voeren voor betere arbeidsvoorwaarden als zij dat willen.

Voor de FNV leden bij chocolade fabrikant Cargill in Deventer wordt inmiddels al onderhandeld over de invoering van een eigen Cargill cao, met betere arbeidsvoorwaarden dan de zoetwaren cao.

Willen jij en jouw collega’s ook een betere cao afspreken die alleen voor jullie bedrijf geldt, laat ons dat dan weten via zoetwaren@fnv.nl of bel ons op 088 368 1578.

Meer info via jos.hendriks@fnv.nl

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.