Woensdag 10 september 2025 zaten vakbonden FNV, CNV, De Unie en de werkgeversorganisaties TLN en VVT weer om de tafel voor de onderhandelingen voor de cao Beroepsgoederenvervoer. Na een zomerstop is het tijd om zaken concreet te maken. De FNV blijft scherp: het is tijd voor respect en waardering voor al het harde werk in onze sector! En jullie hebben ons veel input meegegeven.
Partijen hebben aangegeven te streven naar een cao van één jaar, zodat we samen kunnen werken aan verdere modernisering. Maar één jaar betekent niet afwachten: De FNV houdt druk en zal de werkgevers blijven aanspreken op echte verbeteringen.
We willen wel een aantal zaken goed geregeld zien, een ervan is meer zeggenschap over je arbeidstijden, vooral een oplossing voor de fluctuerende starttijden voor chauffeurs door de week heen! Werkgevers zien hiervan ook het belang in en dat verheugt ons.
We zijn het erover eens dat er een nieuwe RVU-regeling moet komen. Collega’s die jarenlang fysiek zwaar werk hebben verricht, moeten eerder kunnen stoppen. De huidige regeling loopt op 31 december 2025 af. Om te voorkomen dat dit onderwerp de vaart in de onderhandelingen belemmert, zal de werkgroep dit direct oppakken. Zo zorgen we dat er tijdig een werkbare en rechtvaardige regeling ligt per 1 januari 2026.
Daarnaast is voor ons duidelijk dat het Generatiepact (bijvoorbeeld 80–80–100 of 80–90–100) geen papieren constructie mag zijn. Werkuren, loon en pensioenopbouw moeten praktisch en eerlijk geregeld worden. En het moet betaalbaar zijn. We merken dat er heel veel bij komt kijken om dit goed te regelen, maar willen dat serieus aanpakken de komende tijd.
De FNV zegt het duidelijk: een minimum cao is noodzakelijk. Dat hebben we vanaf het begin gezegd en dat blijven we zeggen. Het is onacceptabel dat collega’s in andere sectoren meer verdienen in minder uren. Onze sector verdient minstens hetzelfde en daar gaan we hard voor knokken.
En veel van jullie werkgevers geven al vergoedingen die niet in de cao staan, die mogelijkheid geeft alleen een minimum cao, niet een standaard cao. Immers, er zijn genoeg transportbedrijven die hun werknemers wél een eerlijke beloning willen en kunnen geven. Precies daarom is een minimum cao nodig: zodat werkgevers die wél fatsoenlijk willen betalen niet weggedrukt worden door prijsvechters.
We hebben werkgevers een denkrichting van 7% loonsverhoging meegegeven. De definitieve looneis van de FNV volgt nog op Prinsjesdag.
Werkgevers hebben verder nog niet inhoudelijk gereageerd op de denkrichting van 7% en willen dit eerst met hun achterban bespreken. Wel hebben ze aangegeven rekening te willen houden met hun aankomende loonbod met de kosten van de waarde vakantiedag en de uitspraak over de meeruren. Dat zou absurd zijn! Voor de FNV is duidelijk: collega’s hebben recht op een eerlijke loonsverhoging.
Wat werkgevers wél naar voren brachten, is dat ze een financiële prikkel willen om ziekteverzuim te verminderen. Voor de FNV is dat een absolute no-go. Onze leden werken keihard, in een sector met zware omstandigheden, ontzettend lange dagen en hoge werkdruk. Ziek worden is nooit een keuze. Werknemers straffen of financieel onder druk zetten bij verzuim accepteren wij simpelweg niet.
Tevens opperde TLN de wens om het vakantiegeld achteraf te gaan betalen. Immers, je krijgt het nu in de maand mei van het lopende jaar, dus de maanden mei tot en met december is een voorschot. Dat zou betekenen dat je twee jaar achter elkaar maar een deel van je vakantiegeld ontvangt. Ook hier zien wij grote problemen ontstaan. Onbespreekbaar!
Naast deze grote dossiers blijft FNV zich inzetten voor wat jullie dagelijks merken: fatsoenlijke werktijden, een eerlijk loon en een werkdruk die vol te houden is. Want respect en waardering zijn niet alleen mooie woorden, ze moeten zichtbaar zijn in het rooster, op de loonstrook en in de praktijk van alledag.
We hebben daarom al onze onderwerpen van onze voorstellenbrief nogmaals toegelicht bij werkgevers, we verwachten het volgend cao-overleg een reactie te krijgen en het gesprek voort te zetten.
We hervatten op 8 oktober 2025 het gesprek. We zijn benieuwd met welke voorstellen werkgevers dan op tafel komen en hun reactie op onze voorstellen.
De FNV roept alle leden op: laat van je horen! Laat zien dat je achter onze looneis en onze inzet staat. Samen maken we het verschil!
Meer leden = meer kracht. Nu is het moment: nodig je collega’s uit om ook FNV-lid te worden. Dat gaat snel en eenvoudig via mail of WhatsApp.