KLM heeft een akkoord gesloten met de Unie, de VKP en de NVLT. Het resultaat is slechter dan de minimumeisen die wij hebben gesteld. Het is een oorlogsverklaring aan FNV en CNV. We gaan daarom door met acties en beraden ons op intensivering.
We gaan daarom door met acties en beraden ons op intensivering. Het akkoord biedt geen structureel koopkrachtbehoud voor de komende anderhalf jaar. Ook is de versobering van bijlage 15 een verrassing, zeker omdat wij juist hebben gevraagd om bijlage 15 niet mee te nemen in deze cao-onderhandelingen. Andere afspraken komen in de buurt van de miniumumeisen, maar zijn niet concreet genoeg.
Koopkrachtbehoud is structureel loon erbij met terugwerkende kracht, inclusief alle emolumenten. Voor de FNV betekent dit per 1 maart 2025 een verhoging van 3,1% en per 1 januari 2026 een verhoging van 2,8%. Concreet betekent dit dat de verhoging onder de inflatie ligt en dat jullie koopkracht verliezen.
Daarnaast wordt bijlage 15 versoberd. Volgens de berekeningen van KLM is de waarde van bijlage 15 nu de wettelijke transitievergoeding maal een factor van 3 (één maandsalaris per dienstjaar). Iets wat wij betwisten, omdat de verkeerde aannames zijn gemaakt. Daarnaast is er een maximumuitkering van 24 maanden afgesproken. Voor oudere medewerkers met veel dienstjaren is dit een forse verslechtering.
De nieuwe RVU-regeling wordt ingevoerd. Wij hebben gevraagd om een aantal functies die in het model niet als zwaar worden beschouwd apart te benoemen. KLM gaat dit niet doen.
Er komt ook een techniek-addendum, waar wij als CNV en FNV tegen zijn.
Ondertussen is er een nieuwe zomerdeal gemaakt met de piloten, waarvan wij de inhoud niet kennen en geheim wordt gehouden.
De R-diensten kunnen voortaan worden ingezet op elke willekeurige dienst, en dus niet alleen bij de bestaande diensten.
Daar waar wij hebben gestreden om meer vaste krachten in te zetten, is er juist een verdere verruiming van de vast-flex afspraak gemaakt. De verhouding 70% vast en 30% flex betekent nog meer uitzendkrachten en dus nog meer werkdruk.
Tot slot zien wij nog steeds niet geen verbetering in het gelijktrekken van de IPB-regelingen, terwijl we constateren dat er bij de piloten wél direct afspraken worden gemaakt.
Dit akkoord is een dolk in de rug voor de leden van CNV en FNV, maar ook voor alle andere grondmedewerkers. Wij tekenen niet bij het kruisje en gaan door met acties totdat we onze minimumeisen hebben binnengehaald.