Halfjaarcijfers van 2025 voor NS

Het gaat goed

Redactie
Door Redactie 30 juli 2025

NS presenteerde deze week de halfjaarcijfers over 2025. Daaruit blijkt dat het eigenlijk heel goed gaat.

Spoor met ns-treinen

Meer reizigers, betere prestaties

  • Reizigers kwamen vaker op tijd aan (86,6% binnen drie minuten, 95,7% binnen tien minuten).
  • De zitplaatskans is verbeterd, zowel in de spits als in de daluren.
  • Er reizen meer mensen met de trein.

Dit is een compliment voor al het dagelijkse harde werk van collega’s op de trein, in de werkplaatsen, op de stations en achter de schermen.

Nog steeds verlies

Ondanks de verbeteringen noteert NS in de eerste helft van 2025 een onderliggend verlies van € 60 miljoen. Dat is beter dan vorig jaar. Deze verbetering is gelukt ondanks een terugtredende overheid die minder over heeft voor de reizigers. Openbaar vervoer zien als een businessmodel in plaats van een maatschappelijk nut is natuurlijk de grote misvatting.

Bezuinigingen in volle gang

Om de financiële situatie te verbeteren, wil NS structureel € 200 miljoen besparen. Aan het eind van dit jaar moet € 50 miljoen daarvan gerealiseerd zijn.

NS zegt de reiziger en de operatie zo min mogelijk te willen raken, maar wij weten allemaal dat bezuinigingen onvermijdelijk druk zetten op werkdruk, roosters en arbeidsvoorwaarden.

Zo kort voor het hervatten van de nieuwe cao-gesprekken wordt natuurlijk nog wel even de beraamde kosten van de RVU (Regeling Vervroegd Uittreden) genoemd. Goed om te weten dat NS al toezegt dat de regeling er komt, onduidelijk is nog of dat naar onze wens zal zijn.

Wat vindt FNV Spoor?

FNV Spoor ziet de verbeterde prestaties als erkenning voor het vakmanschap van de NS-medewerkers. Dat Koolmees jou persoonlijk nog niet bedankt heeft met een goede cao is  onbegrijpelijk. Je bent en maakt het bedrijf. Er mag zeker meer erkenning en dankbaarheid naar het personeel voor het behalen van deze verbeterde resultaten.

Wij vinden dat een goed functionerend openbaar vervoer alleen mogelijk is met voldoende mensen, middelen en waardering voor het personeel. Investeren in materieel is belangrijk, maar investeren in mensen is cruciaal.

Een goed openbaar vervoer is geen businessmodel, maar een maatschappelijk nut. Hier moet de politiek meer investeren.

Onze inzet blijft

  • Geen bezuinigingen ten koste van arbeidsvoorwaarden of de werkdruk.
  • Veilig en kwalitatief spoorvervoer blijft prioriteit nummer één.
  • Vaste banen en goede roosters om het werk aantrekkelijk te houden.

Maar eerst een goede cao! Samen houden we NS op koers – voor reizigers én voor medewerkers.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.