We hebben afgesproken dat we het tijdens de vakantieperiode rustig houden. Maar dat betekent niet dat we niet vooruit moeten kijken. KLM heeft immers nog steeds geen voorstel gedaan dat voldoet aan onze minimumeisen.
Binnen de achterban zijn er vragen waarom we geen hoger beroep aantekenen. In hoger beroep kijkt de rechter alleen naar de specifieke dag waarop de staking is verboden en doet verder geen uitspraak over andere dagen. Bij de 24-uursstaking was de bezetting van de Koninklijke Marechaussee doorslaggevend; bij de 8-uursstaking speelde de vakantieperiode een belangrijke rol. De kans op succes in hoger beroep is klein.
Onze inschatting is dat we meer kans van slagen hebben als we nieuwe stakingen aankondigen en deze opbouwen: dus klein beginnen en groot eindigen. Uiteindelijk gaat het erom dat we ook op Schiphol gewoon kunnen en mogen staken.
We zijn van plan om in september stakingen te organiseren. Die zullen worden opgebouwd van 2 naar 4, naar 6 en uiteindelijk 8 uur. De tijd tussen de stakingen houden we kort. Natuurlijk is hier veiligheidsoverleg voor nodig met KLM en Schiphol. Dat overleg hervatten we in de laatste week van augustus.
Er is altijd een kans dat KLM en Schiphol naar de rechter stappen om de stakingen te verbieden. Als dat gebeurt, hebben we alternatieve acties klaarliggen die we direct - binnen de afspraken van het veiligheidsoverleg - kunnen inzetten. Ook die acties zullen KLM pijn doen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Volgende week onderhandelen we over het sociaal plan voor de collega's die worden geraakt worden door de Back on Track-reorganisatie. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Volgende week donderdag informeren we jullie over de stand van zaken.
Voor de duidelijkheid: deze onderhandeling staat volledig los van de cao- onderhandelingen. Als er een sociaal plan is, leggen we het ter instemming aan jullie voor.