Op vrijdag 6 juni spraken FNV Zorgvervoer & Taxi en CNV opnieuw met werkgevers over de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi. Hoewel de sfeer goed was, zijn we het op sommige belangrijke onderwerpen nog niet eens. Zo blijft loon een ingewikkeld onderwerp, mede omdat werkgevers afhankelijk zijn van hoeveel gemeenten betalen.
Zoals werkgevers zeggen: ‘We weten niet of de gemeenten, de opdrachtgevers, wel meer willen betalen.’ Als zij niet bijdragen, blijft de sector vastzitten in lage lonen en slechte voorwaarden. En dan krijg je personeelstekort. Als gemeenten een goede dienstverlening willen, dat moet er bij aanbestedingen beter worden betaald. Gelukkig erkennen werkgevers wel dat het loongebouw moderner moet. Ook vinden ze dat toeslagen voor flexibel werk bespreekbaar zijn.
De eerste stap naar een eerlijk en helder loongebouw is het werk in de sector goed laten beschrijven en wegen door onafhankelijke deskundigen (FUWA). Dit geldt niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor planners en andere collega’s. Zo krijgen we een eerlijker beloning voor het werk dat mensen echt doen.
Werken op lastige tijden (zoals 's avonds, in het weekend of bij plotselinge roosterwijzigingen) hoort extra beloond te worden. Veel mensen vinden het vreemd dat dat nu nog niet zo is. FNV Zorgvervoer & Taxi en CNV hebben daarom voorstellen gedaan voor extra toeslagen. Werkgevers willen hier best naar kijken, maar maken zich zorgen over de kosten.
Onze inzet: laat zien dat flexibiliteit een prijs heeft. En voer de toeslagen stap voor stap in, met duidelijke keuzes wat eerst komt. We willen dat werkgevers beter plannen en minder schuiven met diensten. Dat maakt het werk ook gezonder.
Voor FNV Zorgvervoer & Taxi en CNV is dit een breekpunt: er moet een structurele reiskostenvergoeding komen. Nu leggen veel collega’s zelf geld toe om op hun werk te komen, soms tientallen kilometers ver. Dat is onacceptabel.
Werkgevers zijn bang voor onvoorspelbare kosten. Wij zeggen datje dat kunt oplossen met duidelijke regels en grenzen. Onderzoeksbureau Panteia gaat onze voorstellen doorrekenen, maar een ding is duidelijk: géén reiskostenregeling betekent géén nieuwe cao.
De sector heeft een hoog ziekteverzuim van gemiddeld 15%. Werkgevers willen dat oplossen met strengere regels en meer wachtdagen. FNV Zorgvervoer & Taxi en CNV willen juist investeren in oplossingen: minder roosterdruk, betere begeleiding, gezondere werkcultuur.
Daarom hebben we voorgesteld om het onderwerp op te splitsen. Eerst moeten we onderzoeken wat de reden van het hoog ziekte verzuim is, daarna praten we over loondoorbetaling of wachtdagen. Gelukkig willen de werkgevers meedenken over dit idee.
FNV Zorgvervoer & Taxi en CNV trekken in deze onderhandelingen samen op. We staan zij aan zij voor betere voorwaarden in het zorgvervoer en taxivervoer. Maar onze kracht hangt af van jullie: maak je collega lid. Alleen met voldoende leden krijgen we goede arbeidsvoorwaarden voor elkaar.