FNV Spoor benadrukt altijd open te staan voor overleg, maar dat de NS-directie tot nu toe niet thuis geeft. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘We willen graag uitkomen, maar waar NS nu mee komt, geeft geen hoop op een goede afloop. We zijn uiteraard bereid het gesprek met NS aan te gaan. Maar om er uit te komen moet NS echt wel met meer komen dan ze nu bieden. De treinen rijden nu niet, omdat NS weigert om goed voor haar mensen te zorgen.'
Niet alleen loon
Naast de looneis staken de NS’ers voor gelijke arbeidsvoorwaarden voor gelijke omstandigheden. Nu mogen managers en kantoorpersoneel vanaf hun 50ste levensjaar kiezen voor een vierdaagse werkweek. Machinisten, monteurs, medewerkers op de besturingscentra en anderen mogen dat pas vanaf 55. Machinisten en conducteurs worden op hun 50e levensjaar op verzoek vrijgesteld van nachtdiensten. Collega’s in andere functies moeten tot hun pensioen in de nachtdiensten blijven werken.
‘Dat accepteren we niet. Managers en kantoorpersoneel mogen vanaf hun 50ste al kiezen voor een vierdaagse werkweek, met een beetje met verlofinzet, maar machinisten en conducteurs pas vanaf hun 55ste. Die ongelijkheid moeten we oplossen’, aldus Janssen.
Zwaar werk
NS stelt voor dat enkele functies wel recht zouden krijgen op de volledige regeling voor zware beroepen. Tegelijkertijd komen andere medewerkers, die 24/7 onder zware omstandigheden voor NS en hun reizigers werkzaam zijn, niet voor de volledige regeling in aanmerking.
Janssen: ‘Deze onacceptabele ongelijkheid lijkt NS bewust in stand te houden, om zo groepen collega’s tegen elkaar uit te spelen. Al jaren willen we namens onze leden deze ongelijkheid oplossen. NS blijft dat weigeren. Dan weet je dat je herrie in je organisatie krijgt, die voedt de directie zelf. Deze stakingen gaan dus om veel meer dan koopkrachtherstel.’
Geen koopkrachtherstel
NS heeft in de uitnodiging een minimale verbetering van hun laatste loonbod van 0,45% op jaarbasis gedaan. Dat was 2,55% en is nu 3% gemiddeld over 12 maanden geworden. Nog steeds wordt daarmee de inflatieachterstand, die vanaf 2019 5% bedraagt, zelfs voor een deel niet ingelopen. De NS laat zijn medewerkers erop achteruitgaan.
Hoge actiebereidheid – stakingen gaan vooralsnog door
De actiebereidheid onder het personeel is nog steeds hoog. ‘We willen liever gewoon met de trein rijden, maar als de NS niet beweegt, laat ze ons geen andere keuze’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. ‘De mensen hebben recht op koopkrachtherstel. De prijzen zijn immers ook keihard gestegen. Je kan mensen er niet op achteruit laten gaan.’
‘Omdat de uitnodiging nog geen begin van een oplossing bevat, zullen we vooralsnog de stakingen gewoon blijven organiseren. Dat doet onze leden pijn, maar de directie laat onze leden nog steeds geen andere keuze.’