De NS heeft een verbeterd cao-bod gedaan en ons opnieuw uitgenodigd aan tafel. We zijn bereid dat gesprek aan te gaan, maar het nieuwe voorstel biedt nog steeds weinig hoop op een goede uitkomst. De NS zal echt met méér over de brug moeten komen.
De NS verhoogt haar loonbod met slechts 0,45% – van 2,55% naar 3% op jaarbasis. Daarmee blijft het bod mijlenver achter bij wat nodig is. De inflatieachterstand sinds 2019 is opgelopen tot 5%. Zelfs een begin van inlopen zit er in dit bod niet.
Werknemers staken vooral voor een goede zwaarwerk regeling en gelijke arbeidsvoorwaarden bij gelijke omstandigheden. Nu mogen managers en kantoorpersoneel vanaf hun 50ste levensjaar kiezen voor een vierdaagse werkweek. Machinisten, monteurs, medewerkers op de besturingscentra en anderen mogen dat pas vanaf hun 55ste. Machinisten en conducteurs worden op hun 50ste levensjaar op verzoek vrijgesteld van nachtdiensten en collega’s in andere functies moeten tot hun pensioen in de nachtdiensten blijven werken.
NS stelt voor dat enkele functies recht krijgen op de volledige zwaarwerk-RVU- regeling, maar andere medewerkers die 24/7 onder zware omstandigheden voor NS en hun reizigers werkzaam zijn, komen slechts gedeeltelijk of helemaal niet voor de volledige regeling in aanmerking. Deze onacceptabele ongelijkheid lijkt NS bewust in stand te houden, om zo groepen collega’s tegen elkaar uit te spelen. Al jaren willen we namens onze leden deze ongelijkheid oplossen. NS blijft dat weigeren. Ook wordt het tijd dat echt smerig werk beloond wordt. Collega’s in de laagste schalen doen het echte smerige werk. Hier moet nu een vuilwerk premie voor komen.
Zolang er geen serieus bod ligt dat tegemoetkomt aan onze eisen, gaan de stakingen door. De directie laat ons – opnieuw – geen andere keus. We houden onze leden uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen en de geplande acties.