De NS voert de herinrichting van Service & Operatie (S&O) door zonder overeenstemming met de vakbonden. Daarmee doorbreekt het bedrijf de jarenlange afspraak dat reorganisaties pas doorgaan als er overeenstemming is over de personele gevolgen. Dit vinden wij als FNV Spoor natuurlijk schandalig.
De verhoudingen tussen NS en de vakbonden staan al onder grote druk. In de afgelopen vier maanden is er negen keer onderhandeld over een nieuwe cao, maar van echte voortgang is geen sprake. Het loonbod van NS komt uit op slechts 2,55% op jaarbasis. Dit is ver onder het niveau van de inflatie. Ook op het punt van zware beroepen wil NS veel groepen werknemers uitsluiten van een volledige regeling, terwijl zij 24/7 onder verzwaarde omstandigheden voor NS en de reiziger klaarstaan. Geen wonder dat jullie allemaal teleurgesteld en boos op de NS zijn.
Ondanks het ontbreken van overeenstemming over de herinrichting van S&O, heeft NS besloten de plannen toch door te zetten. De directie heeft aan de Ondernemingsraad Reizigers (ORR) gevraagd om uiterlijk 15 juni advies uit te brengen over het voorgenomen besluit. Daarmee handelt NS in strijd met de gebruikelijke werkwijze: eerst overeenstemming met de vakbonden, daarna pas advies van de OR. De NS-directie gaat op de stoel van de vakbonden én die van jullie zitten. Dat is onacceptabel
Traditiegetrouw brengt de OR NS Reizigers pas advies uit over reorganisatieplannen als er een akkoord is met de vakbonden. Of dat in dit geval ook zo is, is op dit moment nog niet duidelijk. FNV Spoor heeft hierover vragen gesteld aan de OR, maar nog geen reactie ontvangen.
Alsof dat nog niet genoeg is, heeft NS ook alle lopende overleggen met de bonden stilgelegd. Dat betekent dat belangrijke dossiers voorlopig blijven liggen. Enkele voorbeelden:
FNV Spoor ziet een patroon: de NS lijkt bewust te kiezen voor confrontatie en ondermijnt daarmee de arbeidsverhoudingen met jullie. Het lijkt erop dat NS de invloed van vakbonden en jullie wil terugdringen. Dat laten wij uiteraard niet gebeuren.