NS negeert vakbonden bij herinrichting S&O en zet verhoudingen verder onder druk

Alle overleggen stopgezet

Redactie
Door Redactie 27 mei 2025

De NS voert de herinrichting van Service & Operatie (S&O) door zonder overeenstemming met de vakbonden. Daarmee doorbreekt het bedrijf de jarenlange afspraak dat reorganisaties pas doorgaan als er overeenstemming is over de personele gevolgen. Dit vinden wij als FNV Spoor natuurlijk schandalig.

Cao-onderhandelingen geklapt

De verhoudingen tussen NS en de vakbonden staan al onder grote druk. In de afgelopen vier maanden is er negen keer onderhandeld over een nieuwe cao, maar van echte voortgang is geen sprake. Het loonbod van NS komt uit op slechts 2,55% op jaarbasis. Dit is ver onder het niveau van de inflatie. Ook op het punt van zware beroepen wil NS veel groepen werknemers uitsluiten van een volledige regeling, terwijl zij 24/7 onder verzwaarde omstandigheden voor NS en de reiziger klaarstaan. Geen wonder dat jullie allemaal teleurgesteld en boos op de NS zijn.

Reorganisatie zonder akkoord

Ondanks het ontbreken van overeenstemming over de herinrichting van S&O, heeft NS besloten de plannen toch door te zetten. De directie heeft aan de Ondernemingsraad Reizigers (ORR) gevraagd om uiterlijk 15 juni advies uit te brengen over het voorgenomen besluit. Daarmee handelt NS in strijd met de gebruikelijke werkwijze: eerst overeenstemming met de vakbonden, daarna pas advies van de OR. De NS-directie gaat op de stoel van de vakbonden én die van jullie zitten. Dat is onacceptabel

OR NS Reizigers onder druk

Traditiegetrouw brengt de OR NS Reizigers pas advies uit over reorganisatieplannen als er een akkoord is met de vakbonden. Of dat in dit geval ook zo is, is op dit moment nog niet duidelijk. FNV Spoor heeft hierover vragen gesteld aan de OR, maar nog geen reactie ontvangen.

Alle overleggen stopgezet

Alsof dat nog niet genoeg is, heeft NS ook alle lopende overleggen met de bonden stilgelegd. Dat betekent dat belangrijke dossiers voorlopig blijven liggen. Enkele voorbeelden:

  • Inzetmodel sociale veiligheid, te korten bij V&S en het doordrukken van aanpassing van de bakkennorm.
  • Diverse problemen bij NS Internationaal die door het opschorten van de vakbondsoverleggen, geen aandacht vanuit het overleg meer krijgen. Waaronder de toeslagenaffaire en de implementatieproblemen van de  nieuwe EuroCity Direct en EuroCity naar Brussel.
  • Verschil van inschaling van nieuwe machinisten. Dit loopt al vanaf december afgelopen jaar en het geduld van de aangesloten groep werknemers/vakbondsleden wordt stevig op de proef gesteld.
  • Verbetering van de roosters bij Instandhouding. Hier dringt FNV spoor al jaren op aan. Met veel moeite is hier eindelijk een afspraak tot stand gekomen maar deze werd bod door NS eenzijdig afgezegd.

NS op ramkoers

FNV Spoor ziet een patroon: de NS lijkt bewust te kiezen voor confrontatie en ondermijnt daarmee de arbeidsverhoudingen met jullie. Het lijkt erop dat NS de invloed van vakbonden en jullie wil terugdringen. Dat laten wij uiteraard niet gebeuren.
 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.