Eerste onderhandelingsronde cao ProRail

Presentatie cao-voorstellen

Door Redactie 7 mei 2024

Op maandag 29 april 2024 hadden de vertegenwoordigers van de sociale partners (vakbonden en werkgever) de eerste cao-onderhandelingsronde. Een spannend moment! De FNV heeft de voorstellenbrief en cao-voorstellen toegelicht.

treinen prorail

Voorstellenbrief FNV

Cao-voorstellen FNV

Relativeren

Vaak wordt de inzet van beide kanten voorafgegaan door het schetsen van de omgevingsfactoren die van invloed zijn op de voorstellen die worden gepresenteerd. Ook nu was dit het geval. Het was echter dit keer niet de geopolitieke situatie of het aantal crisissen in Nederland wat het meeste indruk maakte, maar de mededeling eind vorige week van een ProRail-collega en FNV-kaderlid, die aangaf ongeneeslijk ziek te zijn met een zeer beperkte levensverwachting. We hebben hier in de opening van de dag bij stilgestaan en een kaars gebrand om de gedachte aan de collega vast te houden. Het is immers voor hem en zijn familie wereldschokkend nieuws.

Sfeer

Wellicht heeft het perspectief van vergankelijkheid ook bijgedragen aan het overleg dat volgde. We hebben in een prettige sfeer elkaar kunnen bevragen op de voorstellen en daarna vooruitgekeken naar het vervolgoverleg. Hoe gaan we de agenda opstellen, welke thema’s komen het eerst aan bod en op welke onderwerpen moet nog verdieping/voorbereiding plaatsvinden voordat deze aan de overlegtafel besproken kunnen worden.

Weinig concreet

Na het presenteren van de voorstellenbrieven valt op dat in de brief van de werkgever bijzonder weinig concrete doelen worden gesteld. We moeten raden welke verbeteringen of versterkingen van de arbeidsvoorwaarden door de werkgever precies worden voorgesteld. Het blijft een beetje hangen in algemene thema’s. Zoals gebruikelijk kunnen verslechteringen wel met meer detail worden opgetekend. We hebben hier onze teleurstelling ook over uitgesproken. Dit verwacht je toch niet van een werkgever die zich (net zoals de vakbonden) opwerpt als belangenbehartiger van het gehele personeel.

Communicatie

Voor wat betreft de communicatie hebben we afgesproken dat de vakbonden hun voorstellenbrief eerst zullen delen met hun eigen achterban. Pas als dit is gedaan dan zal de werkgever alle voorstellenbrieven op Focus plaatsen. Daarmee wordt voor iedereen duidelijk welke zaken de komende maanden worden besproken.

We hebben afgesproken dat we aan het eind van iedere onderhandelingsronde met elkaar bespreken of, waarover en hoe we naar buiten treden over eventuele resultaten. De ervaring leert dat dit eerder aan het eind dan aan het begin van het onderhandelingsproces zal zijn. Toch weer het verhaal van die broedende kip…

Volgende ronde

De volgende onderhandelingsronde is op 22 en 23 mei 2024.

Samen staan we sterker: word lid

Een goede cao ontstaat niet vanzelf, daar is een sterke vakbond voor nodig. De kracht van de FNV komt uit onze leden. Hoe meer ProRail-collega’s zich bij ons aansluiten, hoe groter onze invloed.

Word lid

Of nodig je collega(‘s) uit om ook lid te worden van de FNV.