Acties op komst in het streekvervoer voor RVU

Zwaarwerkregeling moet er komen

Door Redactie 15 mei 2024

Het ziet er naar uit dat we zonder acties geen acceptabele zwaarwerkregeling (RVU) gaan krijgen. De gesprekken hierover tussen de vakbonden FNV, CNV en VCP (VHS), werkgeversvereniging VNO-NCW en de regering zijn vastgelopen. Daarom hebben de vakbonden op 1 mei een ultimatum aan het kabinet gesteld. Dit ultimatum is inmiddels verlopen.

Man met actievlag van de FNV

Dit jaar nog een goede regeling

De werkgevers proberen de Zwarte Piet te spelen richting de vakbonden. Een ultimatum zou voorbarig zijn en niet nodig. Als FNV Streekvervoer en de gezamenlijke vakbonden zijn we duidelijk: dit jaar moet er een goede regeling komen. Zo niet, dan zijn acties onvermijdelijk. In het pensioenakkoord is namelijk ook duidelijk afgesproken met alle partijen dat er een structurele oplossing zou gaan komen voor de zware beroepen.

Wat zijn onze eisen

1. De RVU moet voor onbepaalde tijd worden verlengd. Huidige cao-afspraken over de RVU zijn gebaseerd op een tijdelijke belastingmaatregel voor bedrijven. Deze loopt tot eind 2025. Vervalt deze, dan wordt de RVU niet meer uitgevoerd. Ook na 2025 zal er zwaar werk blijven en blijft de behoefte aan een RVU bestaan.
  2. Het RVU-uitkeringsbedrag voor een werknemer die eerder wil stoppen met werken, moet worden verhoogd. In ieder geval dient het bedrag minimaal te worden aangevuld met de pensioenpremie die niet meer wordt ingelegd tijdens deelname aan de RVU.
  3. Sociale partners moeten in de sector of bedrijf specifiek kunnen bepalen of er sprake is van zwaar werk, aan de hand van een gevalideerd systeem.

Acties

Tot aan de vakantieperiode zullen er ludieke en kleinere acties in heel Nederland over verschillende sectoren plaatsvinden. Na de vakantieperiode zullen landelijk grotere acties en stakingen gaan plaatsvinden.

Acties in het streekvervoer

Ook in het streekvervoer komen er acties. We beginnen klein, maar als er geen definitieve regeling komt zullen we doorpakken. De RVU moet er komen. Zonder voorzetting van de wettelijke RVU-vrijstellingsmaatregel, hebben we helemaal niks aan onze RVU in de cao Openbaar Vervoer.

De komende weken zullen er op de werkvloer flyers worden uitgedeeld. Praat er met elkaar over. Jouw werk is prachtig werk, maar ook zwaar in verband met de enorme onregelmatigheid. Gezond de eindstreep kunnen halen is een must!