Pensioen voor werknemers sleepbootbedrijven flink verbeterd

Principeakkoord vakbonden en Boluda Towage Rotterdam over nieuwe cao

portret Niels Kater
Door Niels Kater 12 maart 2024

Vakbonden FNV Havens en Nautilus International hebben een principeakkoord bereikt voor werknemers van Boluda Towage Rotterdam. De pensioenregeling voor sleepbootmedewerkers wordt daarmee sterk verbeterd. De leden van de vakbonden stemmen over het onderhandelingsresultaat in een referendum.

De nieuwe cao geldt voor 3 jaar en gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari 2024. Belangrijkste verandering is het pensioen. ‘Daar zijn we echt trots op’, zegt John Klijn, bestuurder FNV Havens. ‘Voor alle werknemers geldt dat ze er enorm op vooruitgaan.’

Eén regeling voor alle werknemers

Nu zijn er nog verschillende regelingen, maar per 1 januari 2025 gaan alle werknemers verplicht over naar één pensioenregeling. De pensioenvoorwaarden worden voor alle groepen enorm verbeterd. Zo betaalt de werkgever een groter deel van de pensioenpremie. De werknemer krijgt dus een beter pensioen maar gaat minder betalen.

Minder premie zorgt voor koopkrachtverbetering

‘Daar steekt de werknemer veel geld in en daarvoor hebben we gezamenlijk een oplossing gezocht’, zegt Michel Stekete, bestuurder Nautilus International. ‘Mede daarom hebben we qua loonontwikkeling buiten de compensatie voor de gestegen prijzen gekozen voor de nullijn. Door de lagere premie die de werknemers gaan betalen voor het pensioen is er namelijk al sprake van koopkrachtverbetering. Ze houden simpelweg meer over aan het einde van de maand.’

Besparing brandstofkosten

Verder hebben de bonden met Boluda afgesproken dat er 10% bespaard wordt op brandstofkosten. ‘Dat is inderdaad vrij uniek’, zegt Klijn. ‘Ik denk zelfs dat dit nog niet eerder in een cao is vastgelegd. Het zorgt voor een kostenbesparing, waardoor de pensioenverbetering betaalbaar wordt. Maar het is vooral ook terugdringing van CO2-uitstoot en dus beter voor onze wereld.’

Referendum

Het onderhandelingsresultaat wordt voorgelegd aan de leden van de vakbonden in een referendum. Bij Boluda Towage Rotterdam werken 250 mensen.