FNV Spoor zorgt dat NS personeel ook bijstaat na aangifte van incidenten in het buitenland

Henri Janssen over Schadebureau van NS Legal

Door Redactie 6 maart 2024

Onlangs kreeg ik van één van onze leden het bericht dat het Schadebureau van NS Legal hem niet zou kunnen ondersteunen bij het verhalen van schade na agressie binnen een strafproces in het buitenland. Ook het volgen van een procesgang na agressie in het buitenland zou niet door het Schadebureau van NS Legal verzorgd kunnen worden.

rechtzaak

Onbegrijpelijk en onacceptabel

FNV Spoor vond dat onbegrijpelijk en onacceptabel. Ook het personeel van NS Internationaal (NSI) moet de stap vooruit zetten, om de norm te stellen om voor zichzelf, collega’s en reizigers een veilige omgeving te creëren. Net als in het binnenland zorgt dat ook bij grensoverschrijdende trajecten voor een verhoogd risico tot incidenten, waaronder agressie en geweld tegen het treinpersoneel. En net als voor binnenlandse collega’s geldt dat het treinpersoneel van NS Internationaal moet kunnen rekenen op de maximale ondersteuning van hun werkgever.

NS geeft gehoor aan oproep FNV Spoor

Direct nadat ik door het betreffende lid werd geïnformeerd heb ik de directie van NS Internationaal opgeroepen dit hiaat op te lossen. Afgelopen donderdag kregen wij de bevestiging van het Hoofd Operatie NS International dat NSI samen met het Schadebureau van NS Legal gehoor zal geven aan onze oproep. Ze heeft met de collega’s van het Schadebureau contact opgenomen en samen delen zij ons standpunt dat ook de collega’s van NSI ook in het buitenland moeten kunnen rekenen op de ondersteuning van het Schadebureau. Van de directie hoorde ik dat de wil bij het Schadebureau om dit op te pakken zeer groot is. Dat is uiteraard heel fijn en belangrijk. Op dit moment kan het Schadebureau nog niet zelf in het buitenland acteren. Ik heb voorgesteld daarvoor samenwerking met de buitenlande vervoerders te zoeken. NSI kan dan de buitenlandse collega’s die in Nederland ondersteuning nodig hebben, bijstaan en de buitenlandse partners kunnen dan de Nederlandse collega’s in het buitenland ondersteunen. Dat advies neemt NS mee.

Concreet heeft NSI het volgende in gang gezet:

1. Structureel borgen dat medewerkers NSI ook buiten de landsgrenzen ondersteuning krijgen. Hoofd Operatie NS Internationaal probeert het NS Schadebureau hierbij te koppelen aan de collega’s bij de vervoerders waar NSI mee samenwerkt.
  2. Tijdelijk maatwerk leveren totdat de structurele oplossing er is, zodat geen collega’s er alleen voor blijven staan.
  3. Schadebureau heeft contact opgenomen met de betreffende werknemer over de eerder door FNV Spoor gestuurde e-mail. Het was een prettig gesprek en samen bekijken ze hoe deze werknemer nog in de procesgang ondersteund kan worden.

Al met al een mooi resultaat van FNV Spoor, mede dankzij het aan de bel trekken van het betreffende FNV Spoor-lid.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor